11 września 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. poz. 774), która między innymi dokonuje zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzając możliwość uchwalania przez rady gmin opłaty reklamowej od umieszczanych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.
W ustawie z kwietnia 2015 r. nie określono, czyim dochodem jest opłata reklamowa. Dlatego przygotowana została nowelizacja ustawy (druk 3927) o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W uzasadnieniu czytamy: „Biorąc pod uwagę, że celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu było uchwalenie przepisów wprowadzających nową opłatę wpisującą się w system podatkowych opłat lokalnych stanowiących dochód gmin oraz w celu usunięcia wątpliwości, czyim dochodem będą wpływy z opłaty reklamowej." Nowelizacja ta została przyjęta przez posłów.
Jednocześnie zaznaczono, że zmiany w ustawie nie spowodują negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie są także sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.