W samorządach

Poznań wyłącza sygnalizację świetlną – mieszkańcy na TAK

W Poznaniu trwają testy ograniczania sygnalizacji świetlnej w Poznaniu. Zdaniem władz miasta sygnalizacji jest tam za dużo. Pierwsze testy wyszły pozytywnie. Mieszkańcy w ankiecie ocenili zmiany na „Tak”, a analiza ruchu wykazała jego upłynnienie.

Zaczęło się od zamknięcia jednego pasa ruchu w stronę Solnej na odcinku od ulicy Podgórnej do placu Wolności i wyłączenia sygnalizacji świetlnej. Najpierw na próbę, w dniach  25-31 lipca, by służby miejskie i policja mogły monitorować to rozwiązanie. –  Chcemy zobaczyć, jak sprawdzi się rozwiązanie bez sygnalizacji świetlnej i z jednym pasem ruchu – mówił Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

 

Wielu urbanistów uważa, że w centrum Poznania jest zbyt dużo świateł, a to, zamiast pomagać, tylko dodatkowo utrudnia przejazdy przez centrum i generuje korki. Prezydent Maciej Wudarski postanowił doświadczalnie przekonać się, czy to prawda. Podczas trwania testu, a także po nim, wszyscy chętni mogli w ankiecie internetowej wyrazić swoją opinię na temat tego rozwiązania: piesi, rowerzyści i kierowcy. Na placu Wolności stanął też punkt konsultacyjny, w którym można było uzyskać dodatkowe informacje na temat tego rozwiązania, a także podzielić się swoją opinią.

 

Zgodnie z postulatami społeczników, radnych osiedlowych i innych mieszkańców Poznania, władze miasta zaplanowały także czasowe wyłączenia sygnalizacji świetlnych na innych  skrzyżowaniach w centrum miasta. Członkowie zespołu monitorującego, w skład którego wchodzą między innymi przedstawiciele policji, Nadzoru Ruchu MPK, MIR, ZTM i ZDM, sprawdzali, czy brak działającej sygnalizacji poprawi bezpieczeństwo oraz płynność poruszania się pieszych, rowerzystów i aut.

 

Jak wyszła ankieta po pierwszych włączeniach sygnalizacji? Wśród badanych 90 proc. (552 osoby) to poznaniacy. 10 proc. (60 osób) mieszka poza Poznaniem. Większość w grupie wiekowej od 20 do 40 lat (78%). W jaki sposób poruszają się po ścisłym centrum Poznania? 28% transportem publicznym, 27 - samochodem i tyle samo pieszo, a 18% rowerem.

 


Poparcie dla projektu uspokojenia ruchu w centrum miasta poprzez między innymi ograniczanie prędkości, zwężanie jezdni, kontrapasy:
• Pasażerowie transportu miejskiego – TAK 66 %
• Kierowcy – NIE 54 % , TAK 43%
• Rowerzyści – TAK 97 %
• Piesi – TAK 84 %
ŁĄCZNIE: 98% TAK



Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w centrum:
• Pasażerowie transportu miejskiego – TAK 76 %
• Kierowcy – TAK 58 %
• Rowerzyści – TAK 53 %
• Piesi – TAK 82 %
ŁĄCZNIE: 75% TAK


 
ZDM zlecił również firmie Biuro Projektów Drogowych KFG Design wykonanie badań związanych z inżynierią ruchu drogowego w obszarze skrzyżowań Alei Marcinkowskiego, placu Wolności i ulicy Podgórnej. Do jedynej kolizji doszło w dniu 4 sierpnia (przy działającej sygnalizacji) pomiędzy samochodem a tramwajem na skrzyżowaniu z ul. Podgórną. Kierowcy w zdecydowanej większości ustępowali pierwszeństwa pieszym na przejściach podczas wyłączenia sygnalizacji. Czas przejazdu przez skrzyżowanie dla samochodów był krótszy, w zależności od relacji, od 2 do 57 sekund, co stanowi od 2 do 41 % czasu przejazdu. Najbardziej poprawiły się warunki ruchu w relacji z ul. Święty Marcin do pl. Wolności przez Al. Marcinkowskiego. Komunikacja tramwajowa zyskała 12 sekund w godzinach 11-12 oraz 22 sekundy w godzinach między 15.30 do 17.30.

 

Na łamach papierowej wersji „Wspólnoty” wkrótce opublikujemy artykuł analityczny na ten temat. 

 

Źródło: Informacje prasowe www.poznan.pl

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane