W samorządach

ZPP: Termin CEPIK2 lepiej przesunąć. Nie chodzi o COI tylko całe przedsięwzięcie

Przesunięcie terminu rozpoczęcia wdrożenia nie grozi żadnym ryzykiem z uwagi na to, iż projekt CEPIK2 realizowany jest z wykorzystaniem środków budżetowych, bez wykorzystywania finansowania z UE. Pozwoli natomiast na zminimalizowanie ryzyka, związanego z niewłaściwym funkcjonowaniem któregokolwiek z elementów systemu – uważają przedstawiciele Związku Powiatów Polskich.

W ostatnim czasie zamieściliśmy dwa teksty na temat systemu CEPIK2. Pierwszy to była relacja z posiedzenia KWRiST, druga odpowiedź Centralnego Ośrodka Informatyki. Mimo polemiki ze strony COI Związek Powiatów Polskich podtrzymuje swój apel. – Przesunięcie terminu rozpoczęcia wdrożenia nie grozi żadnym ryzykiem z uwagi na to, iż projekt CEPIK2 realizowany jest z wykorzystaniem środków budżetowych, bez wykorzystywania finansowania z UE. Pozwoli natomiast na zminimalizowanie ryzyka, związanego z niewłaściwym funkcjonowaniem któregokolwiek z elementów systemu, brakiem odpowiedniego przygotowania użytkowników, niewystarczającym czasem na testowanie całości przedsięwzięcia, w tym także realnym oszacowaniem wpływu przyjętych założeń projektowych i legislacyjnych na szybkość obsługi interesantów – komentuje Monika Małowiecka z biura ZPP.

 

Związek zapewnia, że idee projektu CEPIK2 są ważne dla poprawy jakości danych w rejestrze centralnym oraz dla docelowego usprawnienia obsługi interesantów i chce aktywnie współpracować w osiągnięciu wspólnego sukcesu. Dostaliśmy informację, że ZPP podtrzymuje swoją decyzję ze względu na brak jednego odpowiedzialnego za całość przedsięwzięcia, a nie za centralny rejestr CEPIK, który tworzy COI. Zaangażowanie w realizację tego projektu jest wiele podmiotów w tym MSW, COI, PWPW, MIR i „beneficjent” czyli powiaty. Jednak w z uwagi na brak w planowanym przedsięwzięciu takich elementów, jak:

 

- odpowiednio długie testowanie wszystkich elementów przedsięwzięcia łącznie, połączone z usuwaniem ew. błędów,

 

- dobrze przygotowane i zorganizowane szkolenia dla kilku tysięcy powiatowych pracowników wydziałów komunikacji,

 

- pilotażowe wdrożenie i powtórne korekty systemu (te elementy w trakcie przygotowywania systemów Pojazd i Kierowca zajęły ponad rok czasu!)

 

- opóźnienia w procesie legislacyjnym (de facto dostosowywanie przepisów wykonawczych do już zrealizowanego rozwiązania centralnego)

 

- związane z poprzednim czynnikiem sygnalizowane opóźnienia w dostosowaniu systemów Pojazd i Kierowca do zasilania CEPIK2 i utrzymania obsługi interesantów w powiatach, a także w dobrze rozumianym interesie publicznym

 

ZPP podtrzymuje wniosek o przesunięcia daty rozpoczęcie wdrożenia całego przedsięwzięcia o 6 miesięcy i o poświęcenie tego czasu na dobre przygotowanie tego wdrożenia.

 

Zdaniem ZPP wniosek nie oznacza zaprzestania prac nad możliwie szybkim, starannym zaopiniowaniem przedłożonych projektów rozporządzeń. Związek poinformował, że jest w trakcie zbierania merytorycznych uwag.

 

 

 

 

Odpowiedzi oprócz COI udzieliło też ZPP ministerstwo. W piśmie z 30 października br. MSW wyjaśniało, że nie ma potrzeby przesunięcia terminów. Prace nad aktami wykonawczymi przebiegają zgodnie z harmonogramem i ich ogłoszenie przed uruchomieniem nowego systemu nie jest zagrożone. Resort przypomniał też, że kwestia ustalenia dostawcy katalogu marek i typów pojazdów leży po stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. A to przygotowało już odpowiednie rozporządzenie, które jest obecnie na etapie konsultacji.

 

Ponadto MSW podaje, że zgodnie z założeniami projektu dotychczasowe certyfikaty użytkowników będą nadal obowiązywały. Z odpowiedzi resortu wynika również, że Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. otrzymała dokumentację i informacje niezbędne do dostosowania produkowanych przez siebie systemów (SI Pojazd i SI Kierowca) do wymogów projektu CEPiK 2.0. Łączność starostw z CEPiK będzie odbywać się będzie za pomocą tych samych łączy co WAN, które wykorzystywane są obecnie. Również zmodyfikowany system CEPiK 2.0 – tak jak dotychczas – będzie działał na Zintegrowanej Infrastrukturze Rejestrów (na której również od 1 marca 2015 r. funkcjonuje system Rejestrów Państwowych) – wynika z odpowiedzi MSW.  

 

TAGI: informatyzacja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane