W samorządach

Warszawa: tramwaje na nowej trasie

Ponad kilometr nowych torów, trzy wygodne perony przystankowe, obok droga dla rowerów – tak prezentuje się otwarta we wtorek trasa tramwajowa na ulicy Gagarina w Warszawie.

Tramwaje kursowały już w przeszłości ulicą Gagarina – i dalej, Czerniakowską, w kierunku Sadyby. Ostatni tramwaj przejechał tą trasą w 1973 roku. Ówczesne władze stolicy zdecydowały jednak o poszerzeniu ulicy – kosztem komunikacji miejskiej – dla coraz większego ruchu samochodowego.

Ponad kilometrowy odcinek torów między ulicami Czerniakowską i Belwederską to pierwszy z elementów budowanej trasy do Wilanowa. Na oddanym w połowie maja odcinku kursują tramwaje linii 11. Zatrzymują się na nowych przystankach: Spacerowa, Sielecka oraz Sielce. Tam znajduje się wygodny i bezpieczny terminal przesiadkowy – w obrębie skrzyżowania Gagarina/Czerniakowska pasażerowie mają do dyspozycji cztery przystanki autobusowe. Tramwaje kursują co 8 minut, a trasę obsługują – ze względu na specyfikę końcowego przystanku – dwukierunkowe i niskopodłogowe tramwaje marki Hyundai.

Planując nową trasę nie zapomniano o rowerzystach – wzdłuż ul. Gagarina powstała droga dla rowerów, została zbudowana omijając drzewa, dzięki czemu nie trzeba było ich usuwać. Dosadzono przy okazji 66 drzew – o 8 więcej niż planowano. Więcej będzie również niskiej zieleni – oprócz 800 metrów rozchodnika na torach są tu także krzewy i rabaty z kwitnącymi bylinami. Z kolei wypełnione kamieniami gabiony na końcowym przystanku przy Czerniakowskiej obsadzone zostaną bluszczem.

Projekt budowy trasy tramwajowej na ul. Gagarina współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej i otrzymał wsparcie w wysokości 43,3 mln zł.

– Chcieliśmy dotrzymać majowego terminu uruchomienia tej trasy i to się udało – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – Rozbudowa linii tramwajowych jest dla nas absolutnym priorytetem. Cały czas stawiamy na komunikację miejską, która jest najlepsza w tej części Europy i cieszę się, że możemy kontynuować uruchamianie kolejnych linii tramwajowych – jak to zapowiadaliśmy.

Fot. R. Motyl/UM st. W-wy

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane