W samorządach

Warszawa uruchomi statek do Młocin

Dzięki niewielkiej przystani, wybudowanej na skraju Lasu Młocińskiego, już w przyszłym roku znów będzie można odbywać sentymentalne rejsy Wisłą na Młociny.

– Statek do Młocin, do Młocin statek. Wielka atrakcja dla dorosłych i dla dziatek. To dla życia urok, życia treść. Do Młocin statek, no i cześć – śpiewał niegdyś Jerema Stępowski. To z inspiracji przywoływanych przez niego rejsów zrodził się projekt stworzenia nowej warszawskiej przytani na Wiśle. Jej powstanie wpisuje się w miejski plan rewitalizacji Wisły, który obejmuje m.in. przebudowę bulwarów i modernizację Portu Czerniakowskiego.

 

– Chcemy przywrócić żeglugę sentymentalną na Bielany. Od końca XIX w. była to jedna z ulubionych rozrywek warszawiaków – mówi Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. zagospodarowania nabrzeży Wisły. Miejsce to wybrano w położeniu ostatniej dawnej przystani na Młocinach, wspólnie z ludźmi pamiętającymi jeszcze te rejsy – dodaje

 

Armator, w którego gestii będzie nie tylko organizacja rejsów lecz także m.in. zapewnienie pływających pomostów ma zostać wyłoniony wiosną. Sama przystań jest już jednak dostępna dla wszystkich chętnych.

 

Zlokalizowana jest na 525 km rzeki. Z lądu najłatwiej trafić do niej idąc ulicą Dziwożony, leśną ścieżką lasem lub od parkingu przy polanie w pobliżu ul. Papirusów. Dojechać można też ścieżką rowerową od północy, a wiosną również dodatkowo od południa.

 

Centralnym punktem nowej przystani jest tzw. ślimak. To pagórkowata, w znacznej mierze wyłożona darnią konstrukcja w kształcie muszli, ułatwia korzystanie z terenu osobom niepełnosprawnym i świetnie komponująca się z naturalnym otoczeniem.

 

– To niełatwy inwestycyjnie teren, bo położony głęboko w lesie – mówi Piwowarski i podkreśla, że aby uwydatnić ten aspekt większa część inwestycji została zrealizowana przy użyciu naturalnych surowców.

 

Tak przystań na Młocinach wyglądała przed wojną. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

 

Ścieżki mają żwirową nawierzchnię, a do umocnień brzegowych wykorzystano kamień łamany. Elementy betonowe w kolorze grafitowym zastosowano tylko tam, gdzie było to niezbędne. Na miejscu w momencie uruchomienia rejsów na wakacje 2016 dostępną będą trapy i pływający pomost. Położona w środku lasu przystań i plaża staną  się z nowymi atrakcjami nowego sezonu.

 

Inwestorem przystani i plaży jest Zarząd Mienia m.st. Warszawy. Całość inwestycji wraz z dojazdami kosztowała blisko 524 tys. zł.

 

Oprac. na podst. materiałów prasowych Urzędu m.st. Warszawy

TAGI: dobre praktyki, ochrona środowiska, polityka miejska, promocja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane