W samorządach

Toruń: sala na Jordanka już otwarta

Centrum Koncertowo-Kongresowe Jordanki w Toruniu zostało oficjalne otwarte. Podczas uroczystej gali zabrzmiała IX Symfonia Ludwika van Beethovena oraz utwór pochodzącego z Torunia kompozytora Piotra Mossa, który powstał specjalnie na to wydarzenie i jest dedykowany miastu.

To wielka chwila dla polskiej kultury, ale także dla promocji nauki czy prestiżowych spotkań. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów tego typu w regionie i kraju. Jesteśmy uczestnikami wydarzenia, które przejdzie do historii – mówił Michał Zaleski, prezydent Torunia.

W otwarciu sali na Jordankach uczestniczył prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. Obecny był projektant sali Fernando Menis. Z Nawarry przyjechał Konsul Honorowy Rzeczypospolitej Polskiej Angel Tellechea Goyena. Nie zabrakło przedstawicieli miast partnerskich Torunia, parlamentarzystów, samorządowców.

 

  

Prezydent Torunia przypomniał historię powstania obiektu. Podczas otwarcia projektant Sali Fernando Menis otrzymał najwyższe wyróżnienie przyznawane przez prezydenta Torunia medal Thorunium – za stworzenie projektu sali na miarę XXI wieku, która będzie służyć wielu pokoleniom torunian. Nagrodzono także specjalnymi certyfikatami osoby zasłużone dla powstania obiektu. 

 

Gala miała wyjątkową oprawę artystyczną. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka i połączone toruńskie chóry: Akademicki, Astrolabium i chór Zespołu Szkół Muzycznych wykonały IX symfonię d-moll op. 125 Ludwika van Beethovena. Partie solowe zaśpiewali: Iwona Hossa, Anna Lubańska, Adam Sobierajski i Wojciech Gierlach.

Zabrzmiał także – specjalnie skomponowany na otwarcie sali, Hommage à Toruń – utwór związanego z Toruniem kompozytora Piotra Mossa, laureata Piernikowej Alei Gwiazd. Prezydent Torunia otrzymał od autora rękopis dzieła.

 

 

 

Toruńską salę koncertową zaprojektowała hiszpańska pracownia Menis Arquitectos, która w 2009 r. wygrała ogłoszony przez miasto międzynarodowy konkurs architektoniczny. Obiekt położony w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowej starówki ma oryginalną architekturę. Bryła budynku została w znacznej części (ok. 60 proc.) zagłębiona w ziemi, ze względu na ograniczenia konserwatorskie dotyczące zabudowy wokół Zespołu Staromiejskiego Torunia. Obiekt ma charakter modułowy, składa się z wielu elementów ruchomych, dających wiele możliwości kształtowania wnętrza w zależności od potrzeb – koncertowych, widowiskowych, teatralnych czy konferencyjnych. Główna sala koncertowa mieści 880 miejsc, a kameralna – 300. W architekturze budynku dominuje połączenie surowego, nietynkowanego betonu z barwami czerwonej cegły tzw. pikado, okładziny będącej konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły. Architekci nawiązali w ten sposób do gotyckich budynków Torunia, gdzie często jest spotykane połączenie elementów ceglanych z szarymi płaszczyznami tynku.

 

Walory sali doceniono nie tylko w Toruniu. Kilka lat temu Fernando Menis i jego projekt otrzymał nagrodę na Festiwalu Architektury Światowej, jako najlepszy kulturalny projekt przyszłości. Z kolei Firma Fort Polska Sp. z o.o. została uhonorowana nagrodą specjalną TEKLA BIM Awards 2014 za projekt podkonstrukcji stalowej pikado.

 

Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Infrastructuras SA, a jej koszt wyniósł 180 mln zł netto, z czego blisko 30 proc. to dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane