W samorządach

Standaryzacja straż gminnych

Już wkrótce ruszy ogólnopolski program standaryzacji i certyfikowania straży miejskich i gminnych. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych odbyło się spotkanie podsumowujące pilotaż programu. Omówiono również kwestię jego wdrażania w całym kraju.

Pilotaż  projektu został przeprowadzony na terenie województwa pomorskiego, we współpracy z wojewodą.

 

 

Przyznanie straży certyfikatu oznacza, że jednostka - w ocenie wojewody - właściwie wypełnia powierzone jej obowiązki. Angażuje się w działania profilaktyczne, współpracuje z mieszkańcami i Policją, kompleksowo dba o porządek publiczny w zakresie powierzonych jej uprawnień, nie koncentrując się na ujawnianiu i ściganiu jedynie wybranych wykroczeń. Ponadto spełnia wymagania formalno-prawne, np. związane z prawem pracy, szkoleniami, umundurowaniem, wyposażeniem jednostek, czy prowadzoną dokumentacją w sprawach o wykroczenia. Ocenę standardu przeprowadza powołany przez wojewodę zespół (w jego skład wchodzą przedstawiciele wojewody oraz komendanta wojewódzkiego policji), który dokonuje weryfikacji.

 

 

W poniedziałek w MSW odbyło się spotkanie podsumowujące dotychczasowe etapy programu. Wzięli w nim udział wiceminister Grzegorz Karpiński, zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Krzysztof Gajewski, wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski oraz członkowie Międzyresortowego Zespołu do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi). Wśród zaproszonych gości byli również komendanci straży miejskich z Gdańska i Starogardu Gdańskiego oraz zastępca prezydenta Starogardu Gdańskiego. Jednostki te jako pierwsze w kraju uzyskały certyfikację. Do pilotażowej weryfikacji przystąpiła również straż miejska z Gdyni.

 

 

Po pilotażu programu przeprowadzonym w województwie pomorskim, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych planuje rozpropagowanie idei standaryzacji w całej Polsce. Program skierowany jest do wszystkich samorządów, które powołały straż gminą lub miejską. Przystąpienie do standaryzacji jest dobrowolne. Certyfikat nadawany jest na dwa lata. Po tym czasie musi nastąpić kolejna weryfikacja.

 

 

Przypomnijmy, że straże gminne i miejskie nie są służbą podległą resortowi spraw wewnętrznych. To formacja powoływana na przez radę gminy. Nadzór nad jej działalnością sprawuje wójt, burmistrz (prezydent miasta), a w zakresie związanym m.in. utrzymaniem porządku publicznego i wykonywaniem związanych z tym zadań – wojewoda działający przy pomocy komendanta wojewódzkiego (stołecznego) policji.  

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane