Prawo

Skarga na odmowę wprowadzenia wniosku do budżetu gminy

Odmowa wprowadzenia wniosku do budżetu gminy nie może być przedmiotem kontroli sądowo administracyjnej, gdyż nie jest sprawą administracyjną. Kontroli sądowej podlegają wyłącznie enumeratywnie wymienione w ustawie przypadki.

Mieszkaniec wniósł do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargę na uchwałę rady gminy o niewprowadzeniu do budżetu kwoty z przeznaczeniem na wypłaty zasiłków celowych dla osób posiadających prawo do zasiłków stałych. Uchwała została zaskarżona w następstwie odmowy wprowadzenia przez radę do projektu budżetu sumy pieniężnej z przeznaczeniem na wypłaty zasiłków celowych, o którą wnioskował mieszkaniec. Sąd skargę odrzucił.

 

WSA w Poznaniu przed skontrolowaniem zasadności działalności organu gminy, w zakresie wskazanym w skardze, przede wszystkim zbadał kwestię dopuszczalności rozstrzygnięcia skargi w postępowaniu sądowodoadministracyjnym. Pojawiły się bowiem wątpliwości dopuszczalności złożenia skargi w opisywanym przypadku, gdyż nie dotyczy ona kontroli sądowoadministracyjnej uchwały, a jedynie kwestionuje odmowę wprowadzenia wniosku do budżetu.

 

W piśmiennictwie prawniczym wskazuje się, w kontekście treści art. 184 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 177 Konstytucji RP, że przedmiotem właściwości rzeczowej sądów administracyjnych mogą być wyłącznie sprawy z zakresu kontroli działalności administracji publicznej. W obecnym stanie prawnym katalog rodzajów spraw rozpoznawanych przez sądy administracyjne jest zamknięty i limitowany ilością form działania administracji publicznej poddanych kognicji sądów administracyjnych (np. decyzje, postanowienia, akty prawa miejscowego).

Jak ustalił WSA, w sprawie pozostaje bezsporne, że skarżący nie domaga się kontroli sądowoadministracyjnej uchwały budżetowej gminy, kwestionuje natomiast odmowę wprowadzenia do budżetu gminy zgłoszonego przez siebie wniosku. Mając to na uwadze i wracając do wyżej wspomnianego zagadnienia kognicji sądu administracyjnego, warto wskazać, że kontrola sądowa polega na badaniu zgodności z prawem enumeratywnie wyliczonych w art. 3 § 2 ppsa przypadków aktywności organów administracji. Zgodnie z tym przepisem sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej w ograniczonym zakresie i nie obejmuje ona orzekania dotyczącego wniosku do projektu budżetu.

Sąd uznał, że złożony przez skarżącego wniosek do projektu budżetu na 2014 r. nie dotyczył konkretnej sprawy administracyjnej, wobec czego jego rozpoznanie nie skończyło się wydaniem decyzji administracyjnej czy innego aktu określonego w art. 3 pkt 2–4a ppsa. W związku z tym złożona przez mieszkańca skarga do sądu administracyjnego nie spełniła warunków koniecznych do jej skutecznego złożenia, określonych ustawą o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. 

Postanowienie WSA w Poznaniu z 21 stycznia 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 1284/13

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane