W samorządach

Samorządy będą musiały przebudować dworce

Rząd zdecydował: dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie obowiązkiem JST.

O nowym obowiązku poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju. Planowane zmiany wynikają z konieczności wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 181/2011, odnoszących się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym.


W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano kwestie: wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc; wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011; określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.

 

W rozdziale 8a projektu ustawy określono kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego), w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców, obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.

 

Dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego.

 

Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez jst. Po pozytywnej weryfikacji, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni kryteriów dostosowawczych, minister może odmówić przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Dworce będą podlegały kontroli, a ich negatywny wynik może spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu".

 

Dostosowanie terminali do udzielania pomocy zgodnie z wymaganiami unijnymi będzie zadaniem własnym gminy. Pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.

 

Wskazane w projekcie nowelizacji ustawy kryteria pozwalają zapewnić świadczenie pomocy na 21 dworcach – w praktyce w każdym województwie. Jednocześnie przewiduje się, że każdy właściciel dworca, który nie spełnia ww. kryteriów, może wystąpić z wnioskiem o wyznaczenie tego dworca do udzielania pomocy. Przepis ten umożliwi wyznaczenie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych.

TAGI: obiekty budowlane, rząd, projekt ustawy, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane