W dniach 10 – 12 grudnia odbył się zerowy egzamin z obsługi aplikacji ŹRÓDŁO. Był to bardzo poważny test zarówno dla urzędników, jak i dla nowego systemu. W ciągu 3 dni urzędnicy wykonywali praktyczne zadania, które odzwierciedlają ich codzienne obowiązki podczas obsługi obywateli. Dla każdego z modułów Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) przewidzianych było 5 zadań, z których – aby zaliczyć – trzeba było poprawnie wykonać minimum 3. Łącznie prawidłowo zdano 11841 egzaminów, ponieważ niektórzy urzędnicy zdawali egzamin z dwóch, a nawet trzech modułów. Tym samym 6741 osób potwierdziło znajomość obsługi aplikacji ŹRÓDŁO. W efekcie urzędnicy Ci nie będą musieli zdawać właściwego egzaminu, który odbędzie się na początku przyszłego roku.
Poniżej prezentujemy zadania egzaminacyjne wraz z liczbą osób, które poprawnie je wykonały.
REJESTR PESEL – egzamin zdało 4563 osób
Zameldowanie na pobyt stały;
Rejestracja zmiany nazwiska;
Anulowanie zameldowania na pobyt stały;
Zgłoszenie (zlecenie) usunięcia niezgodności danych;
Zameldowanie na pobyt czasowy i rejestracja wyjazdu za granice na czas określony.
REJESTR DOWODÓW OSOBISTYCH – egzamin zdało 4248 osób
Utworzenie wniosku o dowód osobisty;
Zawieszenie wniosku;
Zlecenie usunięcia niezgodności;
Wycofanie zawieszenia wniosku i przesłanie wniosku do produkcji;
Wydanie dowodu osobistego.
BAZA USŁUG STANU CYWILNEGO – egzamin zdało 3030 osób
Utworzenie aktu małżeństwa od projektu;
Ręczne dodawanie wzmianki;
Wydawanie odpisu;
Migracja aktu;
Zlecenie migracji aktu.
Egzamin stanowił też swoistą próbę obciążenia systemu. Między 2 a 3 tysiące osób wykonywało równolegle działania. COI zarejestrował, że w czasie egzaminu dziennie zapisywano ponad 30 tysięcy operacji na testowych danych obywateli. System wytrzymał obciążenie, ale u wielu użytkowników obserwowano spore spowolnienia w aplikacji. Spowodowane były długą odpowiedzią obciążonego serwera. W tej chwili COI analizuje dane zebrane w czasie egzaminu i przygotowuje poprawki systemu pod kątem wydajności. Z komentarzy, jakie znajdujemy na forach internetowych urzędników widać, że do poprawy jest jeszcze bardzo dużo. Wielu w ogóle nie udało się zalogować, inni na zdanie egzaminu z jednej z części potrzebowali, ze względu na spowolnienia systemu i jego uciążliwość, całego dnia.
Kilka dni temu informowaliśmy, że przesunięcie wdrożenia systemu wynika z problemów informatycznych. Pojawiła się informacja o błędach krytycznych, którą sprostowali pracownicy Centralnego Ośrodka Informatyki. Wyjaśnień o stanie wdrożenia projektu udzielił nam Piotr Mierzwiński z COI. – Nie jest prawdą, że testy wykazały setki błędów krytycznych. Przez cały okres trwania testów (od lipca br.) było ich łącznie 13. Od dłuższego czasu jest ich 0 (słownie: zero). Naprawiane są jeszcze 102 zgłoszenia z kategorii „poważne” – większość z nich była zgłaszana w ciągu ostatniego tygodnia. Zgodnie z przyjętą definicją są to te problemy, które uniemożliwiają przejście jakiegoś procesu albo sprawiają, że proces ten realizowany jest nieprawidłowo – napisał.
Występujące problemy obejmują także wszelkie, nawet najmniejsze, odstępstwa od przepisów zawartych w nowych ustawach i rozporządzeniach (a więc jako błąd traktowane jest także np. to, że generowany dokument ma błędną pisownię nagłówka albo opis pola ma nieprawidłową nazwę).
– Pragniemy mocno podkreślić, że błędy te nie dotyczą żadnych głównych funkcjonalności systemu wykorzystywanych do bieżącej obsługi obywateli. Dotyczą one przede wszystkim dokumentów generowanych z systemu, których kształt ulegał ciągłej zmianie w toku prac legislacyjnych jeszcze do zeszłego tygodnia i zaawansowanych, rzadziej wykorzystywanych funkcji takich jak np. generowanie raportów statystycznych – mówi Mierzwiński.
Jego zdaniem nie jest także prawdziwe twierdzenie, że nie da się ich usunąć przed 1 stycznia 2015 roku. Żaden z rozwiązywanych problemów nie został uznany, jako skomplikowany technicznie. Mierzwiński zapewnia, że zespół COI rozwiązuje ich, co najmniej kilkanaście dziennie, z reguły maksymalnie w ciągu kilku dni od ich zgłoszenia.