W samorządach

Mniej samochodów w centrum. Chcą ulepszyć Poznań

Stopniowe ograniczanie i spowalnianie ruchu samochodowego w centrum miasta – to pomysł inicjatywy mieszkańców "Ulepsz Poznań", która przygotowała transportową mapę Starego Miasta. Ich zdaniem na terenie całego centrum Poznania królują samochody i czas to zmienić.

Ze względu na toczącą się od jakiegoś czasu wśród poznaniaków dyskusję na temat priorytetów transportowych miasta, organizacja Ulepsz Miasto przygotowała analizę stanu obecnego dotyczącą transportu na terenie poznańskiego Starego Miasta. Z przedstawionych wyliczeń wynika, iż w obszarze Starego Miasta znajduje się:

 

  • około 120 ulic
  • przynajmniej 35 parkingów samochodowych;
  • 13 placów i skwerów (w tym Stary Rynek i Ogród Jordanowski);
  • 7 parków;
  • 2 targowiska;
  • 1 strzeżony parking rowerowy.

 

Spośród 120 ulic żadna nie jest w pełni zamknięta dla samochodów na całej swej długości. Dla ruchu pieszych i rowerzystów najprzyjaźniejsza jest ul. Półwiejska. Do tego należy doliczyć ul. Świętosławską, która otwarta jest dla samochodów (dostaw) wyłącznie w godzinach porannych. Reszta ulic przyjaznych pieszym prawie wyłącznie poszatkowana jest wokół Starego Rynku. Pozostałe tereny w pełni otwarte dla pieszych to natomiast parki, skwery, place, targowiska oraz tereny nadrzeczne.

 

Z przygotowanej mapy Starego Miasta wynika, że znajduje się tam przynajmniej 8600 miejsc parkingowych. W obliczeniach nie uwzględniono setek samochodów parkujących w podwórzach, na przydomowych parkingach oraz w miejscach nielegalnych. W sumie można więc mówić o około 10 000 różnego rodzaju miejscach parkingowych w obszarze Starego Miasta.

 

 

Autorzy opracowania przekonują, że niepokój osób poruszających się po ścisłym centrum Poznania wyłącznie samochodem względem osłabienia ich możliwości przemieszczania się po mieście jest, przynajmniej w najbliższym czasie, całkowicie bezpodstawny. Stare Miasto jest niewątpliwie dzielnicą łatwo dostępną dla samochodów. W dyskusji nad zamykaniem lub ograniczaniem ruchu samochodowego ze strony osób poruszających się samochodem pojawia się często argument odwołujący się do utrudnienia możliwości parkowania, co w konsekwencji ma zniechęcać mieszkańców do przyjazdu do śródmieścia.

 

Jak przekonują członkowie Ulepsz Miasto mało jednak kto zwraca uwagę na to, iż zmniejszenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta spowoduje, iż z tejże komunikacji zrezygnują w pierwszej kolejności osoby niezdecydowane, które równie dobrze mogłyby dojeżdżać do centrum komunikacją miejską lub rowerem. To oznaczać będzie natomiast zmniejszenie ruchu samochodowego na tym obszarze, a tym samym ułatwienie ruchu tym osobom, które z samochodu po prostu nie mogą zrezygnować.

 

Autorzy raportu przygotowali 5 postulatów:

 

1. Wprowadzenie przejrzystego planu działania w zakresie zamykania, ograniczania i spowalniania ruchu samochodowego w centrum miasta, który będzie realizowany stopniowo, ale konsekwentnie.

 

2. Usprawnianie komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, a także tworzenie parkingów buforowych, które zachęcą mieszkańców do pozostawienia swych samochodów poza centrum.

 

3.  Potrzebne są zmiany projektowe, a także społeczne i ekonomiczne, które wokół odmienionego miejsca stworzą integrującą się społeczność. Nie wystarczy postawić znaku zakazu wjazdu, by stworzyć przestrzeń otwartą i przyjazną dla pieszych.

 

4. Im zmiany są bardziej radykalne tym istotniejsza jest potrzeba stałego prowadzenia dialogu społecznego, zwłaszcza z najbardziej zainteresowanymi mieszkańcami.  

 

5. Proponujemy, by w pierwszej kolejności skupić się na stworzeniu rzetelnego planu zamykania ruchu wokół Starego Rynku, a więc na ulicach bezpośrednio dochodzących do jego płyty.

 

 

Za: http://www.ulepszpoznan.pl/poznanska-mapa-ruchu/

 

Zdjęcie główne: Fundacja Normalne Miasto Fenomen

TAGI: transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane