Ze względu na toczącą się od jakiegoś czasu wśród poznaniaków dyskusję na temat priorytetów transportowych miasta, organizacja Ulepsz Miasto przygotowała analizę stanu obecnego dotyczącą transportu na terenie poznańskiego Starego Miasta. Z przedstawionych wyliczeń wynika, iż w obszarze Starego Miasta znajduje się:
- około 120 ulic
- przynajmniej 35 parkingów samochodowych;
- 13 placów i skwerów (w tym Stary Rynek i Ogród Jordanowski);
- 7 parków;
- 2 targowiska;
- 1 strzeżony parking rowerowy.
Spośród 120 ulic żadna nie jest w pełni zamknięta dla samochodów na całej swej długości. Dla ruchu pieszych i rowerzystów najprzyjaźniejsza jest ul. Półwiejska. Do tego należy doliczyć ul. Świętosławską, która otwarta jest dla samochodów (dostaw) wyłącznie w godzinach porannych. Reszta ulic przyjaznych pieszym prawie wyłącznie poszatkowana jest wokół Starego Rynku. Pozostałe tereny w pełni otwarte dla pieszych to natomiast parki, skwery, place, targowiska oraz tereny nadrzeczne.
Z przygotowanej mapy Starego Miasta wynika, że znajduje się tam przynajmniej 8600 miejsc parkingowych. W obliczeniach nie uwzględniono setek samochodów parkujących w podwórzach, na przydomowych parkingach oraz w miejscach nielegalnych. W sumie można więc mówić o około 10 000 różnego rodzaju miejscach parkingowych w obszarze Starego Miasta.
Autorzy opracowania przekonują, że niepokój osób poruszających się po ścisłym centrum Poznania wyłącznie samochodem względem osłabienia ich możliwości przemieszczania się po mieście jest, przynajmniej w najbliższym czasie, całkowicie bezpodstawny. Stare Miasto jest niewątpliwie dzielnicą łatwo dostępną dla samochodów. W dyskusji nad zamykaniem lub ograniczaniem ruchu samochodowego ze strony osób poruszających się samochodem pojawia się często argument odwołujący się do utrudnienia możliwości parkowania, co w konsekwencji ma zniechęcać mieszkańców do przyjazdu do śródmieścia.
Jak przekonują członkowie Ulepsz Miasto mało jednak kto zwraca uwagę na to, iż zmniejszenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta spowoduje, iż z tejże komunikacji zrezygnują w pierwszej kolejności osoby niezdecydowane, które równie dobrze mogłyby dojeżdżać do centrum komunikacją miejską lub rowerem. To oznaczać będzie natomiast zmniejszenie ruchu samochodowego na tym obszarze, a tym samym ułatwienie ruchu tym osobom, które z samochodu po prostu nie mogą zrezygnować.
Autorzy raportu przygotowali 5 postulatów:
1. Wprowadzenie przejrzystego planu działania w zakresie zamykania, ograniczania i spowalniania ruchu samochodowego w centrum miasta, który będzie realizowany stopniowo, ale konsekwentnie.
2. Usprawnianie komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, a także tworzenie parkingów buforowych, które zachęcą mieszkańców do pozostawienia swych samochodów poza centrum.
3. Potrzebne są zmiany projektowe, a także społeczne i ekonomiczne, które wokół odmienionego miejsca stworzą integrującą się społeczność. Nie wystarczy postawić znaku zakazu wjazdu, by stworzyć przestrzeń otwartą i przyjazną dla pieszych.
4. Im zmiany są bardziej radykalne tym istotniejsza jest potrzeba stałego prowadzenia dialogu społecznego, zwłaszcza z najbardziej zainteresowanymi mieszkańcami.
5. Proponujemy, by w pierwszej kolejności skupić się na stworzeniu rzetelnego planu zamykania ruchu wokół Starego Rynku, a więc na ulicach bezpośrednio dochodzących do jego płyty.
Za: http://www.ulepszpoznan.pl/poznanska-mapa-ruchu/
Zdjęcie główne: Fundacja Normalne Miasto Fenomen