W samorządach

MF: Centralizacja VAT od 2017 roku

Ministerstwo Finansów, pod wpływem zgłoszonych postulatów, postanowiło przesunąć termin „centralizacji" rozliczeń w JST w zakresie podatku VAT, z połowy 2016 roku na styczeń 2017.

Mając na uwadze liczne postulaty dotyczące terminu obowiązkowej „centralizacji" rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT, Minister Finansów postanowił przesunąć termin, o którym mowa w pkt II Komunikatu z 29 września 2015 r., tj. z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. – informuje strona www.mf.gov.pl. 

 

Cała sprawa ma związek z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r. sygn. akt I FPS 4/15. Zgodnie z wyrokiem TSUE gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

 

W konsekwencji należało uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

 

Projekt aktu prawnego dotyczącego przesunięcia terminu wdrożenia wyroku w najbliższym czasie przekazany do konsultacji publicznych wraz z informacją o toczącym się procesie legislacyjnym i będzie dostępny w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny (RPL) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL).

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane