W samorządach

Kraków przyciąga coraz więcej turystów

9,9 mln gości odwiedziło Kraków w 2014 r. To o 650 tys. więcej niż w roku ubiegłym.

Tak wynika z badań przeprowadzonych dla Urzędu Miasta Krakowa przez Małopolską Organizację Turystyczną. Ich wyniki przedstawiono podczas XXIV Forum Turystyki – podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie.

 

– Ponad 90 proc, gości, którzy odwiedzają Kraków deklaruje, że poleci nasze miasto swoim znajomych, większość z nich zamierza także wrócić do Krakowa. To bardzo ważna informacja, która świadczy o tym, jak dobrze postrzegane jest nasze miasto i jego oferta skierowana do turystów – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

 

Dodał, że tak dobra ocena nie byłaby oczywiście możliwa bez zaangażowania ogromnej liczby osób, które w naszym mieście zajmują się działalnością związaną z turystyką. – To prawie 20 proc. mieszkańców i im wszystkim należą się najszczersze podziękowania – podkreślał.

 

W 2014 r. Kraków odwiedziło 9,9 mln gości. Z tego 7 mln 250 tys. to przyjezdni z kraju (o 550 tys. więcej niż w 2013 r.), a 2 mln 650 tys. goście zagraniczni (o 100 tys. więcej niż w 2013 r.). Wśród gości przeważały osoby w wieku: 18-31 lat (37,80 proc. krajowi, 39,70 proc. zagraniczni) oraz w wieku: 32-45 (30,60 proc. krajowi, 30,10 proc. zagraniczni).

 

W 2014 r. wśród gości zagranicznych przeważali mieszkańcy Wielkiej Brytanii i Niemiec. Ale w przypadku tych pierwszych liczba gości zmalała (z 20 do 17,1 proc.), a w przypadku Niemców wzrosła (z 13,8 do 16,5 proc.).

 

Podczas pobytu w Krakowie goście wydali 4,5 mld zł (jest to suma bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu). Goście zagraniczni wydawali średnio 846 zł na osobę, a krajowi – 310 zł na osobę.

 

Jako główny cel przyjazdu do Krakowa wskazywano: zwiedzanie zabytków (37,7 proc. gości ogółem), wypoczynek (13,7 proc.), cel religijny (6,6 proc.), odwiedziny znajomych (5,90 proc.), odwiedziny krewnych (5,6 proc.), tranzyt (4,4 proc.), rozrywkę (3,60 proc.). Zarówno turyści z kraju, jak i z zagranicy wysoko ocenili atmosferę miasta, gościnność i życzliwość jego mieszkańców, a także jakość obsługi turystycznej, bazę noclegową, imprezy kulturalne, gastronomię i rozrywkę (kluby, puby, dyskoteki).

 

Potwierdzeniem popularności Krakowa jest nagroda MICE Trendy Destination 2014, którą przedstawiciele miasta odebrali w listopadzie podczas gali MICE & Business Travel Event w Amsterdamie. Kraków pokonał Dubrownik i Rygę.

 

– Kraków jest coraz chętniej odwiedzanym miastem przez turystów z Holandii, najnowsze badania ruchu turystycznego wskazują na dwukrotny wzrost liczby gości z Holandii w stosunku do ubiegłego roku. W 2014 r. było to 77 tys. osób – mówiła w Amsterdamie Magdalena Sroka, zastępca prezydenta Krakowa ds. kultury i promocji miasta.

 

Destynacją roku MICE została uznana Belgia (nominowana była również Polska). Najlepszą Siecią Hotelową Roku uznany został amerykański Hilton, natomiast najlepszą Linią Lotniczą wybrano niemiecki AirBerlin. Zwycięzcy wybierani są przez dziennikarzy prestiżowego dwutygodnika „MICE & Business Travel”, którego redakcja mieści się w Amsterdamie.

TAGI: dobre praktyki, polityka miejska, promocja, prezydent miasta, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane