Prawo

Kontrole naliczania subwencji – MEN wyjaśnia w czym problem

Najczęstsze przyczyny zwrotu nienależnie pobranych kwot części oświatowej subwencji ogólnej to brak lub nieaktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nieprawidłowe zakwalifikowanie ucznia do określonej kategorii niepełnosprawności, w tym niepełnosprawności sprzężonej. MEN przedstawia wyniki kontroli prowadzonej przez Urzędy Skarbowe i wyjaśnia jak należy rozumieć przepisy.

 

 

Ministerstwo Edukacji przedstawiło podstawowe informacje na temat kontroli Urzędów Skarbowych w szkołach i innych placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz w samych urzędach gmin. Chodzi o kontrole dotyczące wpisywania danych do Systemów Informacji Oświatowej co skutkuje naliczaniem kwoty subwencji. Po kontrolach wiele samorządów jest zmuszonych zwracać niesłusznie pobrane kwoty subwencji.

 

Najczęstsze przyczyny konieczności zwrotu nienależnie pobranych kwot części oświatowej subwencji ogólnej to nieprawidłowe wykazywanie w SIO danych dotyczących:

 

 

a) uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym:

• brak lub nieaktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

• nieprawidłowe zakwalifikowanie ucznia do określonej kategorii niepełnosprawności, w tym niepełnosprawności sprzężonej

 

b) dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWR)

• wykazywanie jako dzieci objętych WWR dzieci nieposiadających opinii o potrzebie WWR lub/i nieobjętych tymi zajęciami

 

 c) uczniów szkół specjalnych zorganizowanych w młodzieżowych

ośrodkach socjoterapii (MOS) i młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (MOW)

• brak orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego uczniowi szkoły w MOS lub MOW

 

 

 

 

MEN wyjaśnia, że podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej (art. 71b ust.3 ustawy o systemie oświaty).

 

Nie stanowią podstawy: orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydawane przez zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej,  orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, zaświadczenia lekarskie itp.

 

Dodatkowo określenie rodzaju niepełnosprawności ucznia musi wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a wydawane orzeczenia muszą uwzględniać przepisy regulujące organizację kształcenia specjalnego.

 

 

Podstawą prawną jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072), które obowiązuje od 15.10.2008 r.

 

 

 

<link file:103852_blank download file>Prezentacja MEN na temat kontroli US

TAGI: oświata, subwencja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane