W samorządach

Informatyzacja aktów stanu cywilnego przesunięta - kolejne testy pod koniec stycznia

O dwa miesiące rząd chce przesunąć wejście w życie nowelizacji ustawy o aktach stanu cywilnego. To ze względu na opóźnienia w realizacji projektu informatycznego, w doposażaniu gmin i szkoleniach.

W związku testami systemu pl.ID, które nie wypadły pozytywnie, MSW skierowało do Rady Ministrów projekt ustawy przedłużającej o dwa miesiące vacatio legis ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Rada Ministrów projekt już przyjęła i ma w trybie pilnym przesłać go do sejmu.

 

Rząd decydując o zmianie terminu wejścia w życie trzech ustaw wprowadzających System Rejestrów Państwowych (czyli centralne skomunikowane wzajemnie rejestry – Rejestr Dowodów Osobistych, rejestr PESEL, rejestr stanu cywilnego) cześć winy przerzucił na samorządy. – Ale to nieprawda. Problem stanowi stabilność systemu informatycznego – mówi Jan Maciej Czajkowski, ekspert Związku Miast Polskich, który bierze udział w obecnie toczących się spotkaniach strony rządowej i samorządowej. – Testy systemu wykazały setki błędów krytycznych. Niemożliwe jest ich usunięcie i wdrożenie informatyzacji od 1 stycznia. Padła nawet propozycja przesunięcia wdrożenia systemów o kolejny rok, ale nie uzyskała wsparcia politycznego. Dlatego będziemy musieli zdążyć do 1 marca – dodaje Czajkowski.

 

– Nie jest prawdą, że testy wykazały setki błędów krytycznych. Przez cały okres trwania testów, od lipca tego roku, było ich łącznie 13. Od dłuższego czasu jest ich zero. Naprawiane są jeszcze 102 zgłoszenia z kategorii „poważne”,  większość z nich była zgłaszana w ciągu ostatniego tygodnia – odpowiada na zarzuty Czajkowskiego, Piotr Mierzwiński, z Centralnego Ośrodka Informatyki. 

 

O ile dwa pierwsze rejestry - Rejestr Dowodów Osobistych oraz rejestr PESEL zostały, w ramach projektu pl.ID, przebudowane, o tyle centralny rejestr stanu cywilnego jest zupełnie nowym rejestrem. MSW szacuje, że do nowego elektronicznego rejestru stanu cywilnego zostanie przeniesionych około 38 mln dokumentów, które istnieją dziś w formie papierowej.

 

Podczas posiedzenia zespołu ds. informatyzacji KWRiST wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Szubiela poinformował, że podczas przygotowań do wdrożenia konieczna jest:

 

– synchronizacja czasowa legislacji z częścią techniczną;

– zapewnienie łączności telekomunikacyjnej z gminami na koniec roku (ponad połowa tzn. ok. 1500 gmin jest już podłączona; do końca roku powinny być wszystkie gminy);

– zapewnienie sprawnego i wydajnego działania systemu teleinformatycznego (trwają testy i usuwanie błędów, zostało jeszcze do naprawienia ok. 200 z ponad 2500 błędów, ponadto zostały do przeprowadzenia pełne testy bezpieczeństwa i obciążeniowe).

– przyjęte zostało założenie (po analizie stanu na 10 grudnia), że termin "wewnętrzny" zakończenia projektu to koniec stycznia a luty zostanie na finalizację projektu (drobniejsze korekty) oraz na intensywne działania komunikacyjne z gminami i wyjaśnianie wszelkich powstających pytań i wątpliwości.

Ustalono, że na przełomie stycznia i lutego odbędzie się tzw. pilotaż techniczny (w którym weźmie udział m. st. Warszawa oraz miasto Kórnik z Wielkopolski, możliwe będzie poszerzenie liczby o 1-2 gminy), aby sprawdzić sprawność funkcjonowania "in situ" i tryb wdrażania nowych rozwiązań.

 

TAGI: informatyzacja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane