W badaniu zleconym przez MAC wzięło udział niemal 5000 internautów. Ponad połowa z nich próbowała załatwiać sprawy urzędowe przez internet. W ciągu roku odsetek ten zwiększył się aż o 18 punktów procentowych. Jeszcze więcej użytkowników sieci (66 proc.) zamierza skorzystać z e-administracji w przyszłości (4 proc. więcej niż w 2013 r.).
Ponadto – w porównaniu do roku 2013 r. – więcej osób pozytywnie oceniło swoje doświadczenia związane z korzystaniem z e-administracji (57 proc. vs 53 proc.), zaś mniej negatywnie (14 proc. vs 19 proc.). Internauci zapytani o powody niezadowolenia z publicznych e-usług, po pierwsze wskazywali na niemożność załatwienia całej sprawy drogą elektroniczną (56 proc.). Znacznie mniej – 33 proc. uważało, że sposób procedowania był zawiły i opisany niezrozumiale.
Wyniki badania pokazują również, że coraz bardziej rozpoznawalne są platforma ePUAP (43 proc. internautów) i profil zaufany ePUAP (40 proc.). W obu przypadkach odsetki rozpoznających je respondentów wzrosły o 8-9 punktów procentowych.
MAiC zapytał także o poczucie bezpieczeństwa związane z korzystaniem z różnego rodzaju usług w internecie. Tak jak rok wcześniej okazało się, że większym zaufaniem internautów cieszą się usługi bankowe niż administracyjne, chociaż średnia ocena tych pierwszych spadła, a drugich wzrosła.
W kontekście dyskusji na temat udostępniania cyfrowych wersji dzieł kultury, resort zbadał potencjalne zainteresowanie wykorzystaniem ich do własnych celów związanych z nauką, działalnością gospodarczą czy prowadzeniem własnego bloga – takie zainteresowanie zadeklarowało 73 proc. internautów.
Pełna wersja raportu dostępna jest TUTAJ.