W przyjętym w marcu ubiegłego roku programie rząd stawia na różnorodne działania, ale kluczowe wydają się rozwój elektromobiności – w tym popularyzacja aut elektrycznych i czystego transportu publicznego oraz likwidacja niskiej emisji czyli wymiana ogrzewania na ekologiczne i związany z tym rozwój sieci gazowniczej oraz ciepłowniczej – tam, gdzie to możliwe, jak również zapobieganie ubóstwu energetycznemu. I właśnie te kwestie znalazły się wśród głównych tematów omawianych podczas konferencji.
Zielone autobusy w każdym dużym mieście
Rząd ambitnie zakłada, że za kilka lat po polskich drogach będzie jeździć nawet milion aut elektrycznych i w tym czasie powstanie też 6 tysięcy punktów ładowania czyli nie wiele mniej niż obecnie działa stacji paliwowych w Polsce. W opinii uczestników konferencji ten plan jest możliwy do zrealizowania, ale auta elektryczne powinny być bardziej dostępne, zatem i tańsze. Zaś do ich popularyzacji przyczynić się może przede wszystkim system promocji i zachęt.
Znacznie szybciej postępuje rozwój ekologicznego transportu publicznego w dużych miastach Polski. Zdaniem obecnego na konferencji Macieja Mazura z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polska jest wśród liderów w Europie i podawana jest jako dobry przykład dla innych państw. Kolejne miasta inwestują w zakup autobusów gazowych, elektrycznych i hybrydowych i zamierzają nadal to robić. Tylko w styczniu warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na zakup (w dwóch etapach) 110 autobusów gazowych (to kontrakt wart 119 mln zł). Równocześnie w równoległym przetargu firma wybierze dostawce paliwa do autobusów, a wartość tego 10-letniego kontraktu to 185 mln zł. Jak przekonywał na konferencji prezes MZA Jan Kuźmiński, gaz czyli czysty metan to najlepsze paliwo w niskoemisyjnym transporcie miejskim – bo to najtańsza opcja i daje najlepsze efekty ekologiczne i ekonomiczne. I przekonywał o zaletach LNG czyli gazu skroplonego jako paliwa do autobusów miejskich.
To dobra wiadomość szczególnie dla PGNiG, który stawia m.in. na promocję właśnie paliwa CNG i LNG dla transportu publicznego. Rozwojowi tego rynku sprzyjać będzie realizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (przyjętej niedawno), w której jeszcze skuteczniej promuje się „zielone” autobusy. - Tam gdzie komunikacja publiczna jest najbardziej rozbudowana, czyli w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców zapisy ustawy nakładają obowiązek budowy stacji CNG – mówił na konferencji wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło. – To realna szansa na rozwój rynku CNG i wzrost zainteresowania tym paliwem – dodał.
Jego zdaniem polskie rozwiązania podążają za trendem obserwowanym w największych miastach Europy Zachodniej, na przykład w Madrycie połowa autobusów miejskich jest napędzana gazem, zaś Bruksela od 2016 roku nie kupuje autobusów z napędem diesla.
Planom popularyzacji ekologicznego paliwa jakim jest CNG mogłaby pomóc także zapowiadana decyzja resortu finansów o redukcji stawki podatku akcyzowego na gaz ziemny CNG przeznaczony do napędu silników spalinowych. Firma zatem intensywnie promuje ten rodzaj paliwa transportowego, nawiązując współpracę bezpośrednio z miastami, jak Tarnów, Tychy, Rzeszów i Sanok. Poza tym PGNiG połączyło siły ze spółką Autosan – znanym producentem autobusów (także na gaz), by wspierać się przy poszukiwaniu nowych klientów.
Obecny na konferencji dyrektor regionalny spółki Autosan Jan Waśkiewicz zapowiedział, że wkrótce w ofercie będą autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżne wykorzystujące właśnie CNG jako paliwo.
Gaz i ciepło bardziej dostępne
Uczestnicy konferencji wskazywali potrzebę rozbudowy sieci gazowniczych oraz tam gdzie to możliwe – ciepłowniczych jako warunku poprawy jakości powietrza. Plany w tym zakresie ma wiele firm, m.in. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo oraz druga co do wielkości w elektroenergetyce Grupa Tauron.
Tauron stawia przede wszystkim na rozbudowuje sieci ciepłowniczej na Śląsku. – Ćwierć miliarda złotych przeznaczymy na budowę infrastruktury w sześciu miejscowościach – mówił na konferencji wiceprezes grupy Kamil Kamiński. – W efekcie powstanie około 100 km sieci ciepłowniczej o najwyższych parametrach. Dotrzemy dzięki niej do 1300 skupisk miejskich, co wprowadzi 180 MW ciepła z Tauronu na rynek.
Uda się to dzięki dofinansowaniu unijnemu, a praktyczne znaczenie tych planów to roczna redukcja około 52 tys. ton dwutlenku węgla oraz ok. 250 ton mniej pyłów zawieszonych w atmosferze.
Firma promuje też taryfę antysmogową i zaoferuje tzw. pakiet grzewczy, gdyż nawiązała współpracę z partnerami wyspecjalizowanymi w produkcji wysokosprawnych piecyków oraz z jednym z banków w sprawie kredytowania tych urządzeń.
Grupa Kapitałowa PGNiG zainwestuje do 11,3 mld zł na inwestycje w gazyfikację do 2022 r. – Białe plamy to szczególnie północno-wschodnia Polska, fragment Pomorza i Mazowsza, a mając na uwadze przepisy środowiskowe, wielokilometrowe gazociągi szybko się tam nie pokażą – mówił na konferencji wiceprezes PGNiG Maciej Woźniak. - Ale mamy nową technologię small scale LNG. Jesteśmy w stanie zbudować w takich rejonach wyspowe lokalne sieci dystrybucyjne oparte o stacje regazyfikacji LNG.
Podkreślił także, że LNG to skroplony gaz ziemny i można transportować go bardzo efektywnie – ogrzany powiększa swoja objętość 600 krotnie. W 2015 roku stopień gazyfikacji kraju wyniósł 57,81 procent. W 2022 roku ma być to już 60,79. – Planujemy intensywne promowanie gazu, podpisywanie nowych umów – zapowiedział wiceprezes PGNiG. Wspomniał także o kogeneracji, jako narzędziu walki ze smogiem. Nowy blok gazowo-parowy w Elektrociepłowni Żerań pomoże zmniejszyć emisję.
Dla PGNiG – jak podkreślił wiceprezes Woźniak – walka z zanieczyszczonym powietrzem wynika z troski o lepszą jakość życia polskiego społeczeństwa i dlatego została wpisana w strategię działania wszystkich spółek GK PGNiG. – Jako największy dostawca gazu w kraju podejmujemy w tym obszarze szereg inicjatyw edukacyjnych i biznesowych – mówił. – Działania w tym zakresie powinny być długofalowe i wynikać z kształtowania postaw ekologicznych społeczeństwa zaczynając od tych najmłodszych.
<iframe width="600" frameborder="0" height="337" src="https://www.youtube.com/embed/ddDjgnWA9_k" allow="autoplay; encrypted-media"></iframe>
*Materiał powstał we współpracy z Centrum Idei Gospodarczo Ekonomicznych organizatora konferencji "Walka ze smogiem - od haseł do efektów" ?