W trakcie dwudniowej akcji kontroli poddane zostało 78 autobusów w wyniku czego inspektorzy nałożyli na kierujących 15 mandatów karnych w związku z popełnionymi wykroczeniami:
- zły stan techniczny pojazdu,
- brak wyposażenia w tym gaśnicy, koła zapasowego, trójkąta,
- brak wymaganej dokumentacji.
Inspektorzy zatrzymali 23 dowody rejestracyjne ze względu na zły stan techniczny autobusów, a także brakujące wyposażenie. Najczęściej stwierdzane usterki to:
- wycieki płynów eksploatacyjnych (głównie oleju silnikowego, paliwa),
- uszkodzony układ hamulcowy,
- luzy układu kierowniczego,
- uszkodzony bieżnik opon,
- niesprawne światła pozycyjne, stopu, obrysowe,
- niezgodna liczba miejsc z dowodem rejestracyjnym pojazdu,
- niedziałający system ABS,
- nieprzymocowane siedzenia,
- nieoznaczone wyjścia awaryjne
Mimo świadomości przedsiębiorców i kierowców o cyklicznie prowadzonych działaniach kontrolnych w pierwszych dniach rozpoczęcia nauki szkolnej, dolnośląscy inspektorzy stwierdzili aż w 30 % kontrolowanych autobusów negatywny stan techniczny.
Aż w 7 przypadkach stwierdzone usterki techniczne były na tyle poważne, że dyskwalifikowały one pojazdy w wykonywaniu dalszych przewozów. Stwierdzone nieszczelności układu hamulcowego, niesprawne systemy ABS, usterki układu kierowniczego czy wycieki płynów eksploatacyjnych to główne przyczyny niedopuszczania przez inspektorów autobusów do ruchu z nakazem zjazdu do warsztatu.