W samorządach

Burmistrz Zakopanego: to nie nasz Giewont!

W najnowszym spocie reklamującym Polskę największe kontrowersje wzbudza brak krzyża na Giewoncie. Burmistrz Zakopanego domaga się poprawienia filmu.

O tym filmie od kilku dni dyskutują dziennikarze, publicyści i politycy. Narratorem w spocie jest brytyjski chłopiec, który opowiada swojemu koledze o tym, jak z rodzicami wybrał się do Polski. W produkcji przedstawione zostały Gdańsk, Warszawa, Kraków i Zakopane. I Giewont, na którym stoi rodzinka, z tym że… bez krzyża.

 

Jak tłumaczył na antenie TVN 24 reżyser filmu Paweł Borowski, głównym powodem była nie chęć obrażenia czyichś uczuć religijnych, ale kwestia przyjętej wizji artystycznej. – W tym świecie wyobrażonym przez chłopca, który słucha kolegi opowiadającego o swojej wizycie w Polsce, trudno by było umieścić na nosie skalnego wielkoluda krzyż, bo myślę, że wtedy rzeczywiście ktoś mógłby mieć powody, by się poczuć urażony – przekonywał Borowski.

 

Krzyż na nosie „śpiącego rycerza” jednak się w filmiku pojawia, ale dopiero w jednej z ostatnich scen, kiedy chłopcy oglądają zdjęcia z Polski na ekranie tabletu.


Reżyser spotu podkreśla, że filmu nie można traktować śmiertelnie poważnie. – Jest w nim dużo postprodukcji, rzeczy, które – jak wyciąganie stadionu z morza czy podpisywanie przez smoka dokumentów – są w świecie wyobraźni dziecka. To rzeczywistość wykreowana – mówi Borowski.

 

Takie tłumaczenia nie przekonują jednak burmistrza Zakopanego Janusza Majchra. Jak mówi, wizja artystyczna jest kwestią indywidualną twórcy, ale brak integralnego elementu góry jest już przekłamaniem.

 

Oto pełny tekst oświadczenia:

 

Oświadczenie burmistrza Miasta Zakopane

W odniesieniu do filmu reklamowego wyprodukowanego na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez firmę Platige Image „Polska. Where the unbelievable happens” – abstrahując od wartości artystycznej, informacyjnej i promocyjnej obrazu – pragnę z przykrością stwierdzić, iż wizja jego producentów, związana z usunięciem krzyża na szczycie Giewontu, jest zabiegiem nietrafionym i budzącym liczne kontrowersje, w szczególności wśród nas – mieszkańców Podhala.

Krzyż na szczycie Giewontu, zamontowany został przez zakopiańskich parafian 19 sierpnia 1901 roku. Jest on ważnym symbolem dla wszystkich mieszkańców naszego kraju, znakiem przywiązania do kultury chrześcijańskiej, niezależnie od sytuacji politycznej naszego kraju. Od przeszło dziesięciu stuleci jest on symbolem powszechnie obecnym w codziennym życiu Polaków.

Ubolewam nad tym, że w kadrach filmu nie został uwzględniony rzeczywisty widok Giewontu wraz z krzyżem, będącym również wyjątkowym znakiem rozpoznawczym i identyfikacyjnym naszego miasta. Jednocześnie zapewniam, że dołożymy wszelkich starań, aby w filmie reklamowym widok krzyża na szczycie Giewontu został przywrócony”.

Janusz Majcher

TAGI: burmistrz, promocja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane