W samorządach

Bezkompromisowe, odważne i nietypowe - raport o miastach z wizją

Świat bez billboardów i obwieszonych płachtami budynków? Drastyczne ograniczenie emisji CO2 jako droga rozwoju, a nie utrudnianie wzrostu? Muzeum, które naprawdę napędza turystykę i bogactwo miasta? To pomysł zrealizowane w Sao Paulo, Kopenhadze i Bilbao. Raport o najciekawszych pomysłach na miasta przygotował Instytut Obywatelski.

 

Opisujemy ciekawe i pomysłowe rozwiązania, które dają do myślenia. Są inspirujące i pobudzają wyobraźnię w kierunku takiego przeobrażania miast, aby stawały się one bardziej przyjazne dla mieszkańców. Nasze teksty pokazują też, że przypadek każdego miasta jest specyficzny, a problemy najlepiej rozwiązuje się dzięki ściśle dopasowanym do okoliczności, autorskim pomysłom - napisała we wstępie do raportu Aleksandra Kaniewska – redaktor prowadząca cykl „Miasta z Wizją”.

 

Co znajdziemy w raporcie? Przede wszsytkim artykuły na temat 7 niezwykłych miast i ich drogach rozwoju. Od Wiednia i Berlina przez Lipsk, Dundee i Kopenhagę do Sao Paulo i Bilbao. Jedyne co łączy te miasta to realizacja jakiejś konkretnej wizji, która dała nadspodziewanie dobre efekty. 

 

Autorzy szukają klucza do sukcesu każdego z miast. Może to być, jak w przypadku Wiednia, jakość przestrzeni między budynkami, którą ludzie wykorzystują do poruszania się. Dlatego właśnie analizując sukces austriackiej stolicy, warto w pierwszej kolejności sięgnąć po Wiedeński Plan Ruchu („Masterplan Verkehr Wien”), dokument uchwalony w 2003 r. i od tego czasu konsekwentnie wdrażany - piszą.

 

Zwracają też uwagę, że w Wiedniu bardzo duży nacisk kładzie się na jakość podróży komunikacją zbiorową, po to, aby mieszkańcy nie wpadli na pomysł skorzystania z samochodu. Od lat konsekwentnie wdrażane jest podejście do pasażerów nie jako do „materiału przewozowego”, lecz jako „zadowolonych klientów”. Miasto i zarządca komunikacji zbiorowej starają się możliwie wychodzić naprzeciw wszystkim potencjalnym grupom pasażerów, kładąc szczególny nacisk na to, aby także osoby z ograniczeniem mobilności: starsze, z wózkami dziecięcymi lub większymi torbami itd., mogły z łatwością skorzystać z oferty przewozowej.

 

A dlaczego w analizie znalazło się Dundee? Choć wciąż boryka się z problemami jest w trakcie imponującej transformacji i przemiany z gospodarki industrialnej w postindustrialną. Miasto zaczęło pokonywać dystans, który dzielił je od dobrze prosperujących miast brytyjskich. Widać to choćby na przykładzie zarobków,które w latach 2001-11 wzrosły w Dundee o 38 proc., podczas gdy średnia brytyjska zwiększyła się w tym czasie o 33 proc.

 

Co najważniejsze, rozwój ekonomiczny, choć najbardziej zauważalny, nie jest tu odizolowany od rozwoju społecznego, edukacyjnego i artystycznego. Dundee pokazuje, że zachęcając do aktywnej i dynamicznej współpracy między uniwersytetami i prywatnymi przedsiębiorstwami, edukacja może mieć bezpośrednie przełożenie na kondycję miasta. Miasto oferuje dwa, bardzo odmienne przykłady sukcesu mocno profilowanych kursów akademickich, pełniących rolę „zawodówek” XXI wieku. Obecnie przemysł związany z naukami biologicznymi – mocna strona Uniwersytetu Dundee – ma aż 16 proc. udziału w lokalnej gospodarce. Sektor ten powstał niemal od zera w przeciągu ostatnich 20-25 lat - napisano w raporcie.

 

Kopenhaga, jeden z bohaterów raportu to chyba najczęściej stawiane za wzór miasto w Europie. Ale mało osób wie, że to miasto gdzie 50 proc. mieszkańców codziennie porusza się na rowerze, 40 proc. miasta stanowią tereny zielone, a od 2025 roku ma być obojętne jeżeli chodzi o emisje CO2. Te ambitne plany realizuje przy niezwykłym tempie przyrostu liczby innowacyjnych firm i miejsc pracy.

 

Cały raport "Miasta z wizją" do pobrania pod tekstem.

 

 

TAGI: dobre praktyki,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane