W samorządach

Związek Miast Polskich chce rozmawiać o zarządzaniu ryzykiem powodziowym

Istnieją poważne wątpliwości dotyczące obowiązku uwzględnienia map ryzyka powodziowego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Nie została ostatecznie załatwiona, mimo pewnych starań ze strony rządu, kwestia odpowiedzialności odszkodowawczej – przekonuje zarząd Związku Miast Polskich.

Podczas posiedzenia zarządu Związku Miast Polskich dyskutowano m.in. o sprawie przyjęcia planu zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza: Odry, Pregoły i Wisły. Zdaniem reprezentantów miast istnieją poważne wątpliwości dotyczące obowiązku uwzględnienia map ryzyka powodziowego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Niestety nie została ostatecznie załatwiona – mimo starań ze strony rządu – kwestia odpowiedzialności odszkodowawczej.

 

Miasta obawiają się, że w wyniku zmiany prawa zostaną pociągnięte do wypłacenia ogromnych odszkodowań za zakaz zabudowy na terenach, na których wcześniej tego zakazu nie było i dla których wydawały zgody na budowę. Związek zamówił opinię prawną, dotyczącą kwestii odszkodowań. Wynika z niej, że roszczenia nie powinny być kierowane do samorządu ponieważ to nie on wprowadzał zmiany zakazujące zabudowy.

 

Związek negatywnie opiniował rozporządzenia dotyczące planów gospodarowania wodami i planów zarządzania ryzkiem powodziowym, ponieważ były one oparte w wielu przypadkach na nieprawidłowych mapach zagrożenia powodziowego, które zostały, zdaniem samorządowców, sporządzone wprawdzie przy użyciu nowych technologii, ale w oparciu o stare założenia i niepotwierdzone hipotezy. Na przykład z mapy ryzyka powodziowego dotyczącego Świnoujścia wynika, że 100 proc. obszaru miasta należy objąć zakazem zabudowy… Prawidłowo wykonane mapy zagrożenia powodziowego powinny identyfikować rzeczywiste zagrożenia.

 

Drugim ważnym tematem, ciągle powracającym w dyskusjach przedstawicieli samorządów jest problem odpadów. Dlatego zarząd ZMP z uwagami zaakceptował projekt uchwały Rady Ministrów „Aktualizacja Krajowego planu gospodarki odpadami 2014.” Zastrzeżenia dotyczyły m.in.: braku odniesienia o dopuszczalności świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych w formule in house, braku rygorystycznych zasad używania opakowań trudno degradowalnych, nieuwzględnienia postępu technologicznego i technicznego w dziedzinie produkcji opakowań, dłuższego czasu używania baterii, akumulatorów, zastępowania tworzyw sztucznych innymi materiałami oraz ujednolicania systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Wskazywano też m.in., że system dwupojemnikowi jest często alternatywą systemu z uwagi na brak miejsca do ustawienia większej liczby pojemników. Gminy powinny być rozliczane z odzyskania materiałów do recyklingu i nie miejsce, ale efekt odzysku powinien być elementem prawidłowej gospodarki odpadami.

 

   

 

Członkowie Zarządu podjęli stanowisko wobec zamiaru wydania przez Ministerstwo Środowiska rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w którym wyrażono zaniepokojenie planowanymi zmianami. Próba wprowadzenie w gminach jednolitych zasad selektywnej zbiórki odpadów komunalnych „u źródła” jest zdecydowanie spóźniona. Ich zdaniem to zbyt daleko idąca ingerencja w przyjętą w gminach politykę ochrony środowiska, opartą na istniejącym prawie. Gminy podjęły ogromny wysiłek organizacyjny związany z wdrożeniem systemów selektywnej zbiórki odpadów, pozwalający na osiągnięcie wskazanych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia określonych frakcji odpadów komunalnych. Wprowadzenie w tej chwili nowych rozwiązań prawnych może przekreślić dotychczasowe działania, w tym edukcyjne i informacyjne, generując dodatkowe koszty, które przełożą się na wzrost stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców.

 

Podjęcie ewentualnych prac nad takim rozporządzeniem powinno być poprzedzone szczegółową analizą dotyczącą celów, jakie mają być osiągnięte przez wydanie nowego aktu prawnego oraz alternatywnych środków umożliwiających ich osiągnięcie, w tym bazy dobrych praktyk. Wszelkie ewentualne działania legislacyjne w tej kwestii powinny gwarantować odpowiednie okresy przejściowe. Oprócz tego ZMP dostrzega konieczność doprecyzowania przepisów pozwalających określić, kiedy wymóg selektywnej zbiórki odpadów jest spełniony przez właścicieli nieruchomości. Rozwiązania muszą uwzględniać dotychczasowe praktyki oraz brak systemów wagowych umożliwiających ustalenie wagi odpadów odbieranych od właścicieli. ZMP deklaruje pełną gotowość współpracy we wszystkich kwestiach związanych z tym systemem.

 

Źródło: materiały prasowe ZMP.

 

TAGI: rozporządzenie,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane