Dla radnych

Procedura sporządzania gminnego programu rewitalizacji

fot. Pixabay

Uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji stanowi akt prawa miejscowego, co oznacza, że jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Dopiero kolejną czynnością jest podjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzania programu rewitalizacji.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia gminnego programu rewitalizacji. Organ nadzoru stwierdził jednak, że została ona podjęta z naruszeniem art. 14 ust. 2 w związku z art. 8 ustawy z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (DzU z 2024 r. poz. 278, dalej: uor) poprzez niezastosowanie się do obowiązku wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji przed przystąpieniem do sporządzenia gminnego programu rewitalizacji.

Art. 8 ust. 1 uor wraz z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r. poz. 40 ze zm.) tworzą podstawę prawną do podjęcia uchwały, w której wyznacza się obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. Podjęcie jej jest konieczne, ponieważ rozpoczyna formalno-prawną część procesu rewitalizacji. W art. 9 ust. 1 uor obszar zdegradowany zdefiniowany jest jako obszar, na którym występuje koncentracja negatywnych zjawisk społecznych (bezrobocie, ubóstwo, przestępczość, niski poziom edukacji lub kapitału społecznego), jednak koniecznym warunkiem wyznaczania tego obszaru jest występowanie zjawiska negatywnego o charakterze gospodarczym, środowiskowym, przestrzenno-funkcjonalnym lub technicznym. Natomiast obszar rewitalizacji wyznaczany jest przez radę gminy w drodze uchwały i obejmuje w całości obszar zdegradowany lub jego część. Uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji stanowi akt prawa miejscowego, co oznacza, że jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, z jej normatywnego charakteru wynika wiele wymogów dotyczących zasad przygotowania uchwały oraz jej ogłaszania i obowiązywania. Wyznacza ona obszary zdegradowany i rewitalizacji, które mogą być podzielone na podobszary. Załącznikiem do takiej uchwały jest mapa – to integralna część uchwały i powinna ona jednoznacznie określać położenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji. Następnym etapem procedury rewitalizacyjnej w gminie jest podjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzania gminnego programu rewitalizacji.

Tymczasem rada nie wyznaczyła obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, podjęła tylko omawianą uchwałę, czym naruszyła art. 14 ust. 2 oraz art. 8 ust. 1 uor, co musi skutkować stwierdzeniem nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 21 czerwca 2024 r. nr NK-II.4131.120.2024.KK

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane