Aż 98 proc. respondentów postrzega funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa i czystości, jako najważniejszy obszar życia w mieście. Z kolei 88 proc. badanych uważa, że jest on dobrze zarządzany (33 proc. bardzo dobrze, a 55 proc. raczej dobrze).
– Warszawski Transport Publiczny to nie tylko oszczędność dla domowego budżetu, dbałość o środowisko naturalne, ale także coraz większa wygoda podróżowania. Dlatego sam często i chętnie z niego korzystam – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Wśród 77 proc. warszawianek i warszawiaków przemieszczających się do pracy, na uczelnię czy do szkoły, ponad połowa (52 proc.) deklaruje, że wybiera przy tej okazji transport publiczny. To pasażerowie, którzy przemieszczają się komunikacją miejską regularnie. Większości z nich dotarcie do celu zajmuje nie więcej niż 30 min. (do 15 minut – 12 proc; 16–30 minut – 41 proc.). Ponad 20 proc. badanych w ogóle nie musi dojeżdżać.
Osoby biorące udział w badaniu oceniały też różne aspekty funkcjonowania komunikacji miejskiej – m.in. częstotliwość kursowania, sieć połączeń, bezpieczeństwo w pojazdach, punktualność, czystość w pojeździe i temperaturę w środku, informacje dla pasażerów i oznaczenia czy jakość taboru. Okazuje się, że warszawianki i warszawiacy najbardziej zadowoleni są z: jakości taboru (81 proc.), liczby przystanków, dostępu i jakości informacji (po 80 proc. odpowiedzi) czy sieci połączeń i bezpieczeństwa w pojazdach (78 proc. zadowolonych). Najmniejsze zadowolenie wzbudzają jednak ceny biletów, które... nie zmieniły się od 2013 roku i dziś są jednymi z najniższych w Polsce.
Wyniki badania wskazują także na zmianę w sposobie poruszania się po mieście godzinach nocnych. Autobusy nocne nadal mają swoich fanów – regularnie korzysta z nich ok. 1 proc. badanych (tylu samo co w 2019 roku), a przynajmniej raz w tygodniu ok. 3 proc. (więcej niż w 2019 roku). Większa jest jednak grupa osób, które nigdy nie skorzystały z nocnego autobusu – 71 proc. (67 proc. w 2019 roku).
Badanie o nazwie Barometr Warszawski zlecił stołeczny Ratusz, pracownia badawcza PBS przeprowadziła je w połowie 2023 roku, a część „Transport i mobilność” we wrześniu ub.r. Na pytania dotyczące różnych aspektów życia w stolicy odpowiedziało 3155 mieszkańców w wieku powyżej 15 lat ze wszystkich dzielnic.
oprac. na podst. inf. UM Warszawa, fot. WTP