W samorządach

Samorządy biorą Grójecką Kolej Dojazdową

Polskie Koleje Państwowe przekazały wąskotorówkę czterem samorządom: Piaseczna, Grójca, Bełska Dużego i Błędowa.

Akt notarialny podpisany został 11 września. Zgodnie z postanowieniami dokumentu, nowymi właścicielami zostaną gminy: Belsk Duży, Błędów, Grójec i Piaseczno. Przekazanie dotyczy ponad 71 km linii kolejowej między Piasecznem a Nowym Miastem nad Pilicą. Wraz z kolejką, gminy staną się właścicielami pobliskich gruntów oraz znajdujących się na tam budynków. W sumie w ręce samorządów przejdzie teren o powierzchni ponad 106 ha.

 

– Przekazanie Grójeckiej Kolei Dojazdowej na rzecz gmin to kolejny sukces PKP S.A. w zakresie zarządzania majątkiem spółki – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP S.A. – Od początku roku w rękach samorządów znalazło się już 19 dworców kolejowych i niemal 150 km linii kolejowych. Cieszy nas takie zainteresowanie w tym zakresie. Przekazywanie majątku gminom oznacza korzyści nie tylko dla obu stron zaangażowanych w transakcję, ale również dla mieszkańców gmin.  

 

Przejęcie Grójeckiej Kolei Dojazdowej dokonywane jest w trybie nieodpłatnym, zgodnie art. 18a Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Samorządy przejmujące mienie, zamierzają wykorzystać je do realizacji turystycznych przewozów kolejowych.

 

Grójecka Kolej Wąskotorowa uruchomiona została w 1898 r. i jest jedną z dwóch czynnych kolei w Polsce mającą szerokość torów 1000 mm. W 1994 roku została wpisana do rejestru zabytków. Dziś to jedynie atrakcja turystyczna. W weekendy wozi turystów ze stacji w Piasecznie do oddalonego o niecałe 30 km Tarczyna. Tam pasażerowie wysiadają i pieką kiełbaski przy ognisku.

 

Jak powiedział  burmistrz Piaseczna Zdzisław Lis, warunkiem przekazania majątku przez PKP było utrzymanie jego funkcji komunikacyjnej. – Chcemy żeby kolejka woziła turystów nie tylko w weekendy, ale i żeby w dni powszednie można nią było dotrzeć Grójca. A docelowo żeby jeździła aż do Nowego Miasta nad Pilicą – powiedział Lis.

 

Warto przypomnieć, że do lat 60. XX wieku kolejka docierała aż do Warszawy. Potem zaczął się okres jej stopniowej likwidacji. Dla ruchu pasażerskiego funkcjonowała do 1991 roku, zaś dla pociągów towarowych do 1996 roku.

 

W 1998 roku powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. W 2000 roku Towarzystwo przekształciło się w Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej. W 2003 rozpoczął się remont kapitalny torowiska od Piaseczna do Tarczyna ze środków ONZ. 30 kwietnia 2004 roku Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej uzyskało licencję na przewóz osób jako pierwszy operator kolei wąskotorowych w Polsce. Od 2006 roku zaczęto prowadzić ruch turystyczny, początkowo były to imprezy tematyczne: Święto 1 maja, Mikołajki, Sylwester. W kolejnych latach kontynuowano już z lepszym skutkiem i z większą ilością pociągów ruch na trasie Piaseczno – Tarczyn. 23 sierpnia 2009 roku po raz pierwszy od 5 lat wyruszył pociąg osobowy do Grójca, ale niestety pociągi do Grójca jeździły tylko do 2010 roku. Teraz kolejka kursuje tylko na trasie Piaseczno – Tarczyn – Piaseczno.

TAGI: burmistrz, koleje, dobre praktyki, nieruchomości, obiekty budowlane, rewitalizacja, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane