– Nikogo nie trzeba przekonywać, że taka inwestycja ma ogromne znaczenie. W Tychach ścieżki rowerowe są traktowane priorytetowo w zasadzie od momentu powstania miasta, czas prezydentury Andrzeja Dziuby był kontynuacją inwestycji w tym obszarze–mówi Maciej Gramatyka, pełniący funkcję prezydenta Tychów. –To istotny projekt z punktu widzenia transportu publicznego. Cały czas zachęcamy mieszkańców, aby zostawiali samochody, korzystali z komunikacji publicznej czy też rowerowej. Za moment uruchomimy Metrorower z wieloma stacjami i tak naprawdę mam nadzieję, że idea roweru metropolitalnego spowoduje, że więcej osób będzie korzystać z tego środka transportu – nie tylko rekreacyjnie, ale też na co dzień, w drodze do pracy. Wierzę, że to zadanie szybko zostanie zrealizowane, tym bardziej, że środki unijne dają nam taką szansę.
–Bieruń czeka na to połączenie od lat. Trasa zapewni bezpieczne połączenie między naszymi miastami i każdy – niezależnie od wieku – będzie mógł poruszać się tą ścieżką komfortowo. Pozwoli to także na wzajemne korzystanie z infrastruktury– mówi Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia. –To świetnie wpisuje się w ideę metropolii – jednego wielkiego miasta, w ramach którego mieszkańcy mogą korzystać z oferty poszczególnych gmin.
Podpisany dokument umożliwi sprawną realizację projektu, w szczególności określa funkcje, jakie dana gmina będzie w tym zadaniu pełnić, reguluje sytuację prawną związaną z własnością terenu, na którym realizowana będzie inwestycja, a finalnie pozwoli starać się o pozyskanie środków zewnętrznych.
Nowa droga dla rowerów budowana będzie zgodnie z obowiązującą regionalną polityką rowerową, dlatego konieczna jest również przebudowa kluczowych odcinków drogowych i skrzyżowań.
Przy założeniu, że uda się pozyskać środki zewnętrzne, realizację inwestycji przewiduje się na lata 2025–2027. Szacunkowy koszt to prawie 35,5 mln zł, z czego wydatek Tychów to prawie 31 milionów, a Bierunia – ponad 4,5 miliona zł.
oprac. na podst. inf. UM Tychy