Nasz tegoroczny ranking odnosi się jednak do zdolności kredytowej definiowanej ustawowo przez artykuł 243 ustawy o finansach publicznych. Zestawiamy więc średnią wartość nadwyżki operacyjnej w ostatnich trzech latach z wielkością dochodów budżetu JST – opisuje prof. Paweł Swianiewicz, współautor zestawienia.
Nadwyżka operacyjna to różnica między dochodami bieżącymi i wydatkami bieżącymi danej jednostki samorządu. Przez dochody bieżące budżetu jst rozumie się dochody budżetowe niebędące dochodami majątkowymi (dochody majątkowe to zaś: dotacje i środki przeznaczone na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku oraz dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności).
Przez wydatki bieżące budżetu jst rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, a do tych ostatnich zalicza się wydatki na inwestycje i zakupy, zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
Jak przekonuje Paweł Swianiewicz wskaźnik opisany w tym artykule ma wielokrotnie dyskutowane wady, ale w sumie jest dobrym miernikiem kondycji finansowej. Zastąpił on kilka lat temu sztywny próg zadłużenia w wysokości 60 proc. budżetu i rocznej spłaty długu nieprzekraczającej 15 proc. budżetu.
Do pobrania:
Zdolność kredytowa samorzadów. Ranking (2014-2016) >>>
Autorzy rankingu: Paweł Swianiewicz, Julita Łukomska (Uniwersytet Warszawski)
Grafika: wizualizacja ratusza miejskiego w Łomiankach