Podkreślamy: nasze zestawienie daje uproszczony obraz sytuacji. Po pierwsze, ze względu na różne rozwiązania organizacyjne i zawiłości stosowania klasyfikacji budżetowej wartości pojawiające się w rankingu dla poszczególnych gmin czy powiatów nie zawsze są w pełni porównywalne. W obliczeniach wzięliśmy pod uwagę wydatki bieżące w dziale 750 administracja publiczna, z wyłączeniem wydatków na remonty bieżące (bo mają one incydentalny charakter i zaburzają wartość wskaźnika, który ma obrazować drogość lub taniość codziennego funkcjonowania urzędu).
Zestawienie wydatków na administrację dla każdego szefa urzędu może być jednak pomocne w spojrzeniu na własną jednostkę, pozwala porównać się z innymi, a dzięki temu stanowi materiał do refleksji. Można zadać sobie pytanie, dlaczego wydajemy więcej, czy jest to uzasadnione i czy prowadzi do zadowalających efektów.
W tabelach zestawiamy dwa lata: 2022 i 2014. Samorządy zostały uszeregowane poczynając od tych jednostek, które na administrację per capita wydają najmniej. I tak na przykład wśród miast wojewódzkich na pierwszym miejscu (tak samo jak w 2014 r.) znalazł się Toruń. Wśród dużych miast powiatowych z pozycji 3. na lidera awansował Ełk. Wśród dużych powiatów na pierwszym miejscu jest powiat cieszyński, który awansował z szóstego.
Pełna treść rankingu do pobrania: