W programie chodzi o drogi, a nie ścieżki rowerowe, oświetlenie itp. – przekonywał na posiedzeniu Komisji Wspólnej Krzysztof Iwaniuk, wiceprezes Związku Gmin Wiejskich, wójt gminy Terespol. Dlatego związek gmin wiejskich nalega na zmniejszenie znaczenia pierwszego kryterium oceny wniosków do programu.
Mówi ono o elastyczności w kształtowaniu elementów drogi wynikających z lokalnych potrzeb komunikacyjnych oraz jej otoczenia, kompleksowości zaplanowanych robót, stosowaniu rozwiązań techniczno-budowlanych podnoszących bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu oraz gwarantujących sprawne odwodnienie drogi. Jest ono punktowane maksymalnie na 20 pkt. (dodając pozostałe 4 kryteria można uzyskać w sumie 40 pkt.)
Zdaniem Iwaniuka takie kryteria powodują, że buduje się, często niepotrzebnie, oświetlenie, chodniki, czy podnosi standard drogi w miejscu, które wymaga podstawowej infrastruktury, tylko w celu uzyskania większej liczby punktów z pierwszego kryterium. – Tymczasem zazwyczaj chodzi o pozyskanie środków na przebudową najbardziej zaniedbanych odcinków, a bez spełnienia pierwszego kryterium trudno będzie dostać się na listę. W efekcie mamy potem głosy od mieszkańców „po co na tym odcinku oświetlenie”, „dlaczego ta droga jest taka szeroka”? – tłumaczył Iwaniuk. Mieszkańcy jego zdaniem słusznie mają pretensje, ale i gminy słusznie proponują nadmiernie rozbudowane projekty, żeby pozyskać jakiekolwiek środki. Problemem jest to kryterium.
Początkowo, w piśmie z 15 lipca, Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury negatywnie odniosło się do propozycji Związku Gmin Wiejskich, odwołując się do istoty programu czyli zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i ujednolicenia standardów dróg lokalnych.
Podczas posiedzenia KWRiST minister Orłowski reprezentujący MIiR z uwagi, że wniosek ZGW RP poparły inne korporacji, zapowiedział przyjrzenie się mu jeszcze raz.
Na dotacje w latach 2016-2020 przeznaczone zostaną środki budżetu państwa w łącznej kwocie 5, 26 mld zł. W roku 2016 kwota dotacji będzie wynosiła 1 mld zł, a w latach kolejnych nie będzie niższa niż w roku bazowym.
<link file:105437_blank download file>
Tab. 1. Podział pieniędzy na województwa
Na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych oraz dróg gminnych przeznacza się po 50 % sumy dotacji w województwie.
Dotacja na dofinansowanie zadania udzielana jest w kwocie nieprzekraczającej 3.000.000 zł. W każdym roku, gmina, w tym miasto na prawach powiatu, może skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania, a powiat ziemski – dwóch zadań z dofinansowaniem 50% lub jednego zadania z dofinansowaniem 75% przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3 000 000 zł.
Wojewoda może zwiększyć powyższy limit dla miast na prawach powiatu o jedno zadanie. Wojewoda może zezwolić na przekroczenie limitów zadań dla poszczególnych rodzajów jednostek, jeżeli ich stosowanie uniemożliwia zwiększenie sumy dotacji w województwie.
Programu w roku 2015 wprowadzony zostaje następujący harmonogram przyznawania dofinansowania – dofinansowanie na rok 2016 (analogicznie jak dotychczas w Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych):
• 1 - 30 września – ogłoszenie naboru wniosków przez wojewodów
• 1 – 31 października - rozpatrzenie i ocena wniosków przez Komisje; ogłoszenie przez wojewodów wstępnych list rankingowych wniosków
• do 15 listopada - zgłoszenie przez wnioskodawców zastrzeżeń do wstępnych list rankingowych wniosków
• do 30 listopada - rozpatrzenie zastrzeżeń przez Komisje; ogłoszenie przez wojewodów ostatecznych list rankingowych wniosków i przedłożenie list zakwalifikowanych wniosków do zatwierdzenia przez ministra
• do 20 grudnia - zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw transportu ostatecznej listy rankingowej projektów
• do 31 grudnia - zatwierdzenie i ogłoszenie przez wojewodę listy zakwalifikowanych do dofinansowania projektów.