W samorządach

Nowa architektura informacyjna systemów administracji samorządowej

Transformacja cyfrowa urzędów dokonuje się w naszym kraju na bazie projektów finansowanych ze środków unijnych. Celem tych projektów jest wdrożenie e-usług IV i V poziomu dojrzałości, a więc pełnej cyfryzacji obsługi spraw w urzędzie. Obsługa tych e-usług wymaga wykorzystywania różnych systemów informatycznych, takich jak: platforma e-Urząd, system EZD, systemy dziedzinowe, rejestry publiczne oraz systemów finansowo-księgowych.

Współpraca tych systemów w obsłudze spraw wymaga:
•    sprawnej wymiany danych i ich standaryzacji,
•    współdzielenia rejestrów referencyjnych,
•    współdzielenia funkcjonalności, aby czynności realizowane w różnych systemach nie były powielane,
•    zapewnienia ciągłości procesów obsługi spraw w różnych systemach.

Na tak zdefiniowane oczekiwania należy nałożyć wymagania technologiczne. Należą do nich:
•    zdalna obsługa mieszkańców, w której e-usługi dostępne są z poziomu różnych urządzeń (komputer, tablet, smartphone),
•    zdalna praca pracowników urzędu, zapewniająca obsługę spraw z dowolnego miejsca, w tym home office,
•    możliwość wykorzystywania tych samych systemów informatycznych przez wiele jednostek urzędu, gwarantująca działanie systemów w modelu Centrum Usług Wspólnych (CUW),
•    zapewnienie wysokiej wydajności, skalowalności i bezpieczeństwa systemów informatycznych.

Tak zdefiniowane wymagania wskazują na konieczność opracowania nowej architektury informacyjnej samorządu terytorialnego, która będzie kompatybilna z Architekturą Informacyjną Państwa (AIP).   Podstawowym problemem jest sposób komunikacji pomiędzy systemami. Niewątpliwie, komunikacja ta powinna być zrealizowana na bazie otwartych usług sieciowych (API). Ponieważ API dotyczy dużej liczby systemów funkcjonujących w urzędzie (często ponad 100), zakres koniecznych usług sieciowych jest trudny do określenia. Dlatego zaleca się, aby systemy były zbudowane w technologii mikrousług, w której korzystanie z API jest naturalnym, wbudowanym w tę technologię sposobem komunikacji, zapewniającym jednocześnie otwartą metodę ich integracji.  
Należy również zapewnić komponentową architekturę systemu informatycznego, w której będą wykorzystywane generyczne komponenty sprzętowe, programowe, procesowe i usługowe o dobrze zdefiniowanej funkcjonalności i interfejsach. Komponenty powinny być współdzielone pomiędzy różnymi systemami biorącymi udział w obsłudze spraw. Najprostszym przykładem komponentu programowego jest obsługa danych adresowych, powszechnie wykorzystywana w różnych systemach.
Wymianę danych pomiędzy systemami należy zrealizować w oparciu o jednolity standard, czyli  podpisany dokument elektroniczny, zawierający ustrukturyzowane dane, które mogą być wykorzystywane przez różne systemy informatyczne. Ponieważ podpisane dokumenty posiadają w polskim systemie prawnym najwyższą moc dowodową, dane dokumentów elektronicznych mogą stanowić podstawę wiarygodnych działań w różnych systemach, zapewniając automatyzacje procesów obsługi spraw. Dlatego bardzo istotnym zadaniem jest opracowanie wzorców dokumentów elektronicznych wchodzących i wychodzących z urzędu, w ramach którego zostanie stworzony jednolity model pojęciowy przetwarzanych danych. Ten model musi zostać uzgodniony ze strukturą baz danych systemów informatycznych wykorzystywanych w obsłudze spraw.
Opracowana architektura systemów musi zapewniać procesowość przetwarzanych danych z wykorzystaniem systemów klasy BPM (Business Proces Management).

Paweł Szmajda,
Business Development
Manager, Comarch

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane