Małżeństwo wystąpiło do spółki akcyjnej w G. o udostępnienie kserokopii decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych na działkach położonych w miejscowości S. i stanowiących ich własność. W związku z tym, że nie otrzymali żadnej odpowiedzi, wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na bezczynność spółki w G., polegającą na nieudostępnieniu informacji publicznej na ich wniosek w terminie wskazanym w art. 13 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, przy jednoczesnym niewydaniu rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej lub umorzenia postępowania o udostępnienie informacji publicznej zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy.
W odpowiedzi spółka podniosła, że żądanie udostępnienia dokumentów oraz decyzji administracyjnych dotyczących budowy linii nie mieści się w kategoriach informacji publicznej, bo dokumentacja związana z budową i eksploatacją linii objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa, a decyzjami administracyjnymi dotyczącymi budowy linii dysponują organy, które je wydawały, i to one – zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej – zobowiązane są do ich udostępnienia.
Innego zdania był sąd, który skargę uwzględnił i nakazał spółce wydać informację publiczną w ciągu 14 dni.
Co to jest informacja publiczna?
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, która podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystaniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy, udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności: treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć, dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających.
Informację publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które władzę publiczną realizują lub gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji (wyrok NSA z 30 października 2002 r., sygn. akt II SA 1956/02).
Ponadto sąd dodał, że informacją publiczną są zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez organ wytworzonych, jak i te, których używa się przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części go dotyczą), nawet gdy nie pochodzą wprost od niego (zob. wyrok WSA w Warszawie z 16 lipca 2008 r., sygn. akt II SA/Wa 721/08, LEX nr 423325).
Spółka energetyczna wykonuje zadania publiczne
Jak wynika z art. 4 ust. 1 ustawy, zobowiązane do udzielenia informacji publicznej sa nie tylko władze publiczne, lecz również podmioty wykonujące zadania publiczne, nie będące organami władzy publicznej. W świetle treści art. 3 pkt 25 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne spółka, o której mowa w orzeczeniu, jako operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego jest przedsiębiorstwem zajmującym się dystrybucją paliw gazowych lub energii elektrycznej, odpowiedzialnym za ruch sieciowy w systemie dystrybucyjnym gazowym. Ponadto obowiązki operatora systemu dystrybucyjnego wymienia art. 9c ust. 3 Prawa energetycznego. Działalność przedsiębiorstwa energetycznego w tym zakresie dotyczy spraw publicznych w rozumieniu art. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W związku z powyższym sąd uznał, że przedsiębiorstwo energetyczne, jakim jest spółka akcyjna w G., wykonuje zadania publiczne i w rozumieniu art. 4 ustawy jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej w świetle ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Wyrok WSA w Gdańsku z 28 sierpnia 2013 r., sygn. akt II SAB/Gd 129/13