Prawo

Małe szkoły są za małe – algorytm po pierwszych opiniach samorządów

Nowy podział subwencji już po pierwszych dyskusjach w zespole ds. edukacji Komisji Wspólnej. Strona Samorządowa zażądała obliczenia i zestawienia subwencji na podstawie starego i nowego sposobu podziału.

W zespole ds. edukacji KWRiST odbyła się wstępna dyskusja na temat rozporządzenia w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej. O największych zmianach pisaliśmy (tutaj). Teraz ustalono przede wszystkim, że MEN przygotuje dokładną analizę zmian, które zostaną wprowadzone rozporządzeniem – dla przykładowych 16 JST z każdej kategorii, z wyliczeniem subwencji na podstawie tegorocznego i zeszłorocznego algorytmu.

 

Przedstawiona ma być także propozycję złagodzenia finansowych skutków przekroczenia przez gminę miejską progu 5 tys. mieszkańców. Dla samorządowców dyskusyjna jest też definicja "małej szkoły" (na którą wprowadzona jest specjalna waga). Ma to być szkoła licząca poniżej 70 uczniów. Strona samorządowa chciałaby, żeby to było przynajmniej 100 uczniów. 

 

Poza tym strona samorządowa przypomniała, że co roku umawiano się na rozpoczęcie prac w sprawie zmian w podziale subwencji na luty, aby mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowanie przemyślanych rozwiązań i kompleksowej dyskusji nt. finansowania oświaty.

 

Ministerstwo Edukacji przedstawiło dane, z których wynika, że na zmianie wagi wiejskiej zyskają gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, u których subwencja oświatowa i dotacje celowe na zadania bieżące pokrywały ok. 79 proc. wydatków bieżących na zadania subwencjonowane. Chodzi oczywiście o te jednostki, na terenie których znajdowały się małe szkoły. 

 

W gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, które uzyskają mniejsze dochody w wyniku zmiany, subwencja oświatowa i dotacje celowe na zadania bieżące pokrywały ok. 85% wydatków bieżących na zadania subwencjonowane. Żadnych zmian nie powinny odczuć pod tym względem gminy typowo miejskie poza tymi nielicznymi wyjątkami, u których znajdują się szkoły poniżej 70 uczniów. Te oczywiście zyskają kosztem innych jednostek. 

 

W ramach wspierania szkolnictwa zawodowego została zaproponowana zmiana wartości wagi P10 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe. Obecnie wartość wagi wynosi 0,19, proponuje się podniesienie jej wartości do 0,21. Zmiana spowoduje naliczenie dodatkowych kwot w wysokości ok. 93 mln zł odebranych pozostałym szkołom (będziemy powtarzać takie zdania za każdym razem, bowiem prawidłowo postępując MEN powinno dodać te 93 mln do ogólnej kwoty subwencji).

 

Zmienia się także struktura subwencji, w której większa część będzie przeznaczana na wydatki rzeczowe. Za to mniej będzie na wynagrodzenia nauczycieli. MEN zauważył, że wydatki rzeczowe to coraz większa część wydatków gmin, ale z tego powodu nie podniósł subwencji tylko zabrał trochę z części przeznaczonej na wynagrodzenia. Zdaniem MEN udział średnich wynagrodzeń nauczycieli, określonych w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, w wydatkach bieżących jednostek samorządu terytorialnego na zadania oświatowe uwzględnianych przy podziale subwencji oświatowej w roku 2013 wynosił 65 proc.. Ze względu na potrzebę rozłożenia skutków zmiany wartości wskaźnika w czasie proponuje się podwyższenie wartości wskaźnika wydatków rzeczowych na rok 2015 do wysokości 0,25

TAGI: budżet jst, finanse samorządowe,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane