W ocenie RIO możliwość taka nie jest wykluczona, aczkolwiek z uwagi na charakter finansów publicznych, wynikający w szczególności z art. 44 i 216 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2023 r. poz. 1270, ze zm.), jest istotnie ograniczona. Poza naturalną koniecznością posiadania przez gminę tytułu prawnego do dysponowania modernizowanym mieniem, najważniejszym warunkiem dopuszczalności inwestycji, z którą wiąże się dokonywanie nakładów na cudzy majątek, jest występowanie interesu finansowego gminy. Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli korzyści, jakie uzyska gmina w wyniku przeprowadzenia inwestycji, do których zalicza się obniżenie kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez gminę w związku z realizacją jej zadań własnych, przewyższą poniesione przez gminę wydatki, z uwzględnieniem w szczególności rozliczeń z tytułu poczynionych nakładów czy ewentualnej odpłatności za prawo do dysponowania mieniem, potencjalnego wzrostu kosztów poboru energii biernej czy wydatków na jej kompensowanie. W treści umowy powinny zostać uwzględnione zasady wzajemnych rozliczeń poczynionych nakładów inwestycyjnych z właścicielem sieci.
Wyjaśnienie RIO w Szczecinie nr K.43.17.2024