W świecie nieprzerwanych zmian ważna staje się tradycja i troska o pewne stałe formy. Dlatego niezmiennie, od stuleci, powracają pełne magii i radości, pachnące choinką Święta Bożego Narodzenia. To czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi oraz atmosfera sprzyjająca dobrym uczynkom. Zanim jednak święta rozgoszczą się w naszych domach na dobre, każdy pomyśli o złożeniu życzeń tym, z którymi nie może się spotkać przy wigilijnym stole. Jedną z tradycji świątecznego czasu jest wysyłanie kartek świątecznych. To taki piękny zwyczaj, ale czy ktoś pamięta jak to się zaczęło… ? Początków trzeba szukać na wyspach brytyjskich, pierwszą kartkę Bożonarodzeniową wysłał londyński artysta William Maw Egley w 1842 roku, ale rok wcześniej „wynalazł” ją Thomas Sturrock ze Szkocji. W 1875 roku kartki pojawiły się w Ameryce, dzięki urodzonemu we Wrocławiu Louis’owi Pranga, który organizował konkursy na najpiękniejsze świąteczne karnety. Zwyczaj wysyłania życzeń świątecznych stał się popularny na całym świecie w latach dwudziestych XX wieku i od tamtej pory jest nieodłączną częścią świątecznej zawieruchy.
Nadeszły czasy nowinek technicznych, które zdawałoby się, zmienią na dobre formę składania życzeń. Okazały się one jednak tanią namiastką tradycyjnych kartek świątecznych. I mimo naszego zabiegania przed świętami, wracamy do sprawdzonych i eleganckich form składania życzeń. Wysłanie kartek świątecznych wymaga więcej czasu i wysiłku, ale dzięki temu jest bardziej doceniane. Kartka jest miłą niespodzianką i ozdobą, która postawiona koło choinki, przez długi czas przypomina o tych, którzy ją wysłali. Z tych względów firmy, które dbają o swój wizerunek, wysyłają karnety świąteczne do swoich klientów i kontrahentów. Jest to forma podziękowania za całoroczną współpracę i pozytywnie wpływa na przyszłe relacje z obecnymi i nowymi klientami.
Ostatnio firmy, które wysyłają kartki z życzeniami, kierują się bardzo szczytnym celem i wspierają różnego rodzaju fundacje. Taka forma pomocy to kolejny wspaniały i niebanalny pomysł, który w okresie Świąt Bożego Narodzenia nabiera niecodziennego znaczenia.
Czy warto wysyłać kartki świąteczne
Kartki świąteczne są częścią rytuału świątecznego i znakiem, że ktoś o nas pamięta. Wysłanie życzeń na tradycyjnej kartce świątecznej wymaga znacznie więcej wysiłku niż wysłanie życzeń drogą elektroniczną.
· Kartka świąteczna jest miłym gestem . Otrzymanie klasycznej kartki świątecznej dla wielu osób jest równoznaczne z tym, że nadawca myśli i pamięta o tej osobie i chętnie utrzymuje z nią kontakty .
· Wysłanie kartki świątecznej jest zgodne z duchem świąt (święta mają łączyć ludzi, życzenia na kartce właśnie temu służą);
· Kartki świąteczne są częścią rytuału przedświątecznego (wiele osób nie wyobraża sobie przygotowań świątecznych bez wybierania i kupowania kolorowych kartek; każda kartka świąteczna niesie ze sobą specjalne przesłanie, trzeba zawsze dobrze się zastanowić, która kartka powinna zostać wysłana do współpracowników, klientów, a która do konkurencji).
Rola kartek świątecznych w kontaktach biznesowych
Kartki świąteczne odgrywają istotną rolę w podtrzymywaniu, ale i również w zacieśnianiu kontaktów biznesowych. Jest to o tyle ważne, że buduje solidne podstawy do dalszej współpracy, opartej już jednak na partnerstwie i przyjaźni, a nie tylko i wyłącznie na interesach:
By dopełnić jednak sukcesu biznesowego warto pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:
1. Kartki świąteczne , które najbardziej cieszą to te, które zawierają firmowe życzenia z logo firmy i własnoręcznymi podpisami osób wysyłających,
2. Żadna firma nie powinna zaniedbywać obowiązku wysyłania kartek (kartka świąteczna jest miłym gestem, ale również może pełnić rolę podtrzymywania kontaktów z klientami bądź też innymi zaprzyjaźnionymi firmami; klient, który czuje, że się o nim pamięta, znacznie chętniej przedłuży współpracę z daną firmą),
3. Firmowe kartki świąteczne nie powinny zawierać konkretnych motywów religijnych (najlepiej jest zawsze sięgnąć po uniwersalne wzory, np. choinkę bądź ośnieżony krajobraz; w biznesie nie powinno się zapominać, że każdy klient jest indywidualnym podmiotem; kartka nie powinna dzielić, ale łączyć; uniwersalne wzory na kartce świątecznej nie urażą ani ateisty, ani muzułmanina, a na pewno zostaną odczytane jako miły gest),
4. Kartki świąteczne powinny mieć osobisty charakter (nawet jeśli kartka zawiera już wydrukowane życzenia, powinno się dopisać kilka słów własnoręcznie zwłaszcza do osób , z którymi łączą nas częste kontakty.
Kartki świąteczne odgrywają istotną rolę zarówno w podtrzymywaniu jak i nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych . Jest to trwała i równocześnie jedna z tańszych form reklamy.
Zadbaj o to aby wśród kartek świątecznych zdobiących biura twoich kontrahentów nie zabrakło kartki z logo Twojej firmy.
Samorządowcy o świątecznych kartach
Michał Zaleski, prezydent Torunia
Tradycja wysyłania kart świątecznych w Toruniu obowiązuje i nigdy nie zaginie. Boże Narodzenie ma u nas wyjątkową aurę. Toruń to przecież piernikowa stolica kraju i dlatego przypominamy całej Polsce, że od dnia św. Katarzyny (25 listopada) należy rozpocząć wypiekanie pierników na świąteczny stół. Krótko potem przeżywamy grudniowe mikołajki i Półmaraton Świętych Mikołajów, co w rodzinnym mieście Mikołaja Kopernika nabiera nadzwyczajnego charakteru. Karty świąteczne zawsze ozdabiamy toruńskimi motywami. Wysyłam je co roku do ponad pięciuset odbiorców: przyjaciół Torunia z Polski i dziesięciu miast partnerskich, do instytucji współpracujących z samorządem, ale także do małżonków jubilatów odznaczonych Medalami za Długoletnie Pożycie Małżeńskie czy do marynarzy ORP „Toruń” ze Świnoujścia.
Marek Wojtkowski, prezydent Włocławka
Miasto przesyła świąteczne życzenia w formie tradycyjnych kartek. Nie mogłoby być inaczej! To część polskiego zwyczaju, że przynajmniej dwa razy w roku przesyłamy naszym bliskim symboliczne kartki, najlepiej własnoręcznie wypisane, choć znakiem czasów jest, że większość świątecznych kartek ma już gotowy, wydrukowany tekst. Do włocławskiego ratusza również trafiają życzenia w tradycyjnej formie, a najmilsze są te od dzieci. Wszystkie kartki skrzętnie przechowujemy w archiwum, by przy okazji następnych świąt odwzajemnić życzenia.
Marcin Jakubowski, burmistrz Mińska Mazowieckiego
Od lat wysyłamy świąteczne kartki, których projektantami są dzieci z mińskich szkół. Dwa razy do roku organizujemy konkursy z nagrodami na projekt świątecznej kartki i tekst świątecznych życzeń. Wysyłane są na cały świat, do miast partnerskich, instytucji rządowych, do osób związanych z naszym miastem. To piękna tradycja, a przy okazji promocja mińskich talentów, gdyż co roku nasze kartki są niepowtarzalne.