W samorządach

Płock zainstaluje inteligentny system sterowania ruchem

– Zaczęliśmy montaż inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym na trzech skrzyżowaniach – poinformował prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Prezydent przypomniał na specjalnej konferencji prasowej,  jak wiele dużych inwestycji w przebudowę układu komunikacyjnego Płocka zrealizował w ostatnim czasie: od budowy wiaduktu kolejowego w al. Piłsudskiego, po kończącą się obecnie przebudowę ulic Dobrzyńskiej i Traktowej wraz z ich skrzyżowaniami z ul. Szpitalną, Zglenickiego i Medyczną. – Przyszedł czas na mniejsze przedsięwzięcia, ale równie ważne – zaznaczył Andrzej Nowakowski. – Jest wiele ulic, na których ruch może odbywać się płynnie dzięki dobrze rozwiązanym skrzyżowaniom.

 

Inwestycją w udrożnienie ruchu na płockich krzyżówkach ma się zająć Instytut Badawczy Dróg i Mostów, z którym Płock podpisał list intencyjny. Nadzorujący płockie inwestycje wiceprezydent Jacek Terebus wyjaśnił, że zgodnie z tym porozumieniem wdrażanie inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym zostało podzielone na trzy etapy. Obecnie zaczyna się pierwszy z nich. Prace będą polegały na doposażeniu sygnalizacji w m.in. kamery umożliwiające monitorowanie i zliczanie samochodów na trzech skrzyżowaniach: ul. Wyszogrodzkiej z al. Piłsudskiego i ul. Graniczną (obok zakładu energetycznego); na rondzie Wojska Polskiego; skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej z al. Armii Krajowej i Jana Pawła.

 

Na skrzyżowaniach pojawią się także kamery ANPR (automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych) oraz MMR (rozpoznawanie producenta, modelu i koloru pojazdu) służące m.in. do obliczania czasu przejazdu, identyfikacji i lokalizacji dla uzyskania danych statystycznych dla przeprowadzania analiz ruchu drogowego.


Dzięki takiemu wyposażeniu wykonane zostaną najpierw szczegółowe pomiary natężenia ruchu na tych trzech skrzyżowaniach i na podstawie zebranych danych IBDM opracuje nowe programy sterowania sygnalizacją świetlną, dopasowane do aktualnego natężenia ruchu. I do połowy grudnia tego roku IBDM uruchomi dynamiczny system sterowania ruchem. Dzięki niemu skrzyżowania te będą „widziały” nadjeżdżającą np. w czasie porannego szczytu falę pojazdów z Podolszyc i Słupna, i „współpracując” przepuszczą ją w kierunku centrum. Podobnie może być w przeciwnym kierunku w trakcie popołudniowego szczytu.

Wprowadzenie systemu inteligentnego sterowania ruchem w pierwszym etapie będzie kosztowało prawie 450 tys. zł. Miasto zapłaci 260 tys., pozostałą kwotę – IBDM.

 

II etap prac zakłada przygotowanie projektu zainstalowania urządzeń na całym głównym ciągu ulic w Płocku oraz na kilku dodatkowych, wybranych skrzyżowaniach i złożenie wniosku o dofinansowanie unijne. Przewidywany budżet tego projekt sięga 4 mln zł. Realizacja projektu uzależniona jest od uzyskania dofinansowania. Wnioskodawcą będzie IBDM.

 

Trzeci etap to objęcie tym systemem całego miasta, zbudowanie centralnego biura, pilnującego systemu inteligentnego sterowania ruchem, bądź nim bezpośrednio zarządzającego. Ten etap jest bardzo kosztowny, jego realizacja sięga już dziesiątek mln zł. Dlatego decyzja o przystąpieniu do trzeciego etapu nastąpi dopiero po ocenie funkcjonowania dwóch pierwszych, zrealizowanych etapów ITS.

TAGI: dobre praktyki, drogi, prezydent miasta, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane