W samorządach

Mieszkania komunalne w systemie PPP

Ruda Śląska wybuduje 100 mieszkań komunalnych w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.

– Kondycja finansowa miasta pozwala nam zająć się budową mieszkań komunalnych, chociaż miasto nie ma takiego obowiązku. Ale liczba osób oczekujących na mieszkanie czy rozmowy z rudzianami pokazują, jak bardzo potrzebna jest taka inwestycja – tłumaczy prezydent miasta Grażyna Dziedzic.

 

W pierwszym etapie miasto planuje budowę ok. 100 mieszkań o powierzchni 50 mkw., składających się w większości z dwóch pokojów z kuchnią lub aneksem wraz z niezbędną infrastrukturą, drogami dojazdowymi, miejscami postojowymi i chodnikami. W wybranych lokalizacjach możliwe jest wykorzystanie powierzchni na działalność handlowo–usługową.

 

– Działki są własnością miasta i będą stanowić nasz wkład w realizację przedsięwzięcia. Partner prywatny będzie otrzymywał środki z wynajmu powierzchni na cele komercyjne oraz opłatę od miasta za dostępność – mówi Anna Stemplewska, naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych Urzędu Miasta. Możliwe jest również wskazanie przez miasto innych lokalizacji.

 

– Zadaniem partnera prywatnego będzie zaprojektowanie, budowa, finansowanie oraz zarządzanie i eksploatacja mieszkań – mówi Michał Pierończyk, zastępca prezydenta miasta ds. gospodarki nieruchomościami. – Realizacja tego przedsięwzięcia wynika z projektu optymalizacji użytkowania budynków miasta do 2030 roku oraz strategii rozwoju miasta do 2030 roku.

 

Czas trwania umowy partnerstwa publiczno–prywatnego ma wynieść od 15 do 25 lat, w tym budowa do 2 lat, pozostały okres to zarządzanie i eksploatacja mieszkań. W czasie obowiązywania umowy partner prywatny będzie utrzymywał budynki w dobrym stanie technicznym i finansował ewentualne remonty, a po jej zakończeniu przekaże mieszkania miastu. W zasobie miasta znajduje się obecnie ponad 7,3 tys. lokali mieszkalnych.

 

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, na podstawie którego potencjalni wykonawcy będą mogli składać swoje oferty, powstanie w procedurze dialogu konkurencyjnego w związku z ustawą o partnerstwie publiczno–prywatnym. – Jest to jeden z trybów przewidzianych przez prawo zamówień publicznych, na który wskazuje ustawa o PPP – mówi Grzegorz Soluch, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych UM. – Charakteryzuje się możliwością prowadzenia rozmów z wykonawcami uczestniczącymi w postępowaniu. Dlatego w praktyce korzysta się z tego trybu ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia, gdy istnieje potrzeba doprecyzowania jego przedmiotu lub uwarunkowań prawnych czy finansowych – tłumaczy.

 

Wcześniej miasto przeprowadziło w tej sprawie dialog techniczny – konsultacje z potencjalnymi inwestorami: deweloperami, spółdzielniami mieszkaniowymi itd. Miały one pomóc miastu w ocenie tego, w jaki sposób i gdzie wybudowane zostaną nowe mieszkania oraz, co najważniejsze, w jaki sposób zadanie to ma zostać sfinansowane. – Partnerzy chwalili nas za chęć do rozmów, podkreślali, że dobrą, choć rzadko spotykaną praktyką jest, kiedy strona publiczna przed przystąpieniem  do budowy mieszkań wsłuchuje się w głosy ekspertów – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. Wśród sposobów finansowania, oprócz partnerstwa publiczno–prywatnego rozważany był również zakup mieszkań na rynku deweloperskim czy ich budowa w całości z budżetu miasta.

 

Formułę PPP Ruda Śląska wykorzystuje już przy termomodernizacji placówek oświatowych. Prace już się rozpoczęły, inwestycja obejmuje 12 placówek. Siedem z nich będzie poddanych kompleksowej termomodernizacji (pięć pozostałych zmodernizowano już w poprzednich latach). Monitoringiem zużycia energii będzie natomiast objęte wszystkie dwanaście szkół i przedszkoli. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Siemens i Siemens Finance. Umowę w tej sprawie podpisano w listopadzie ubiegłego roku. Z wyliczeń przedstawionych przez konsorcjum wynika, że po zrealizowaniu inwestycji oszczędność energii cieplnej w perspektywie dziesięciu lat wyniesie ponad 4,3 mln zł. Z kolei zmiana oświetlenia na energooszczędne ma przynieść w tym czasie prawie 190 tys. zł oszczędności. Realizacja przedsięwzięcia będzie kosztowała prawie 14,2 mln zł. Całość prac zostanie sfinansowana przez wykonawcę. Miasto natomiast za wykonane roboty będzie płaciło w ratach przez dziesięć lat. W tym czasie firmy Siemens i Siemens Finance będą musiały utrzymać odpowiednie parametry miejskich budynków, które pozwolą na osiągnięcie zakładanych oszczędności.

TAGI: dobre praktyki, obiekty budowlane, nieruchomości, ppp, polityka miejska, mieszkania,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane