W samorządach

Katowice zwalniają. "Przebojowa 30" ruszyła

Wczoraj w Katowicach zaczęła obowiązywać strefa TEMPO 30, czyli strefa uspokojonego ruchu w centrum miasta. Jej wprowadzenie poprzedziła akcja informacyjna i wydarzenia towarzyszące pod hasłem "Przebojowa 30".

Strefa TEMPO 30 to obszar w mieście, na którym dopuszczalna prędkość jest ograniczona do 30 km/h. Rozwiązanie takie wprowadziło już wiele miast na świecie i w Polsce. W Katowicach obowiązuje od wczoraj na terenie Śródmieścia . Założeniem projektu jest przede wszystkim poprawa komfortu życia mieszkańców i stworzenie miasta przyjaznego dla ludzi. Dla tych, którzy mieszkają w Katowicach i dla tych, którzy je odwiedzają.

 


Strefa uspokojonego ruchu oznacza:



- większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej,
- mniejsze stężenie spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody (spaliny samochodów to drugi po piecach grzewczych czynnik zwiększający toksyczność powietrza),
- poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych w śródmieściu,
- przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim piechotą (każdy z nas po opuszczeniu auta czy tramwaju staje się pieszym), rowerem i komunikacją miejską.

 
Jak będzie wyglądała strefa TEMPO 30 w Katowicach?



Aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy przez miasto, ważne szlaki komunikacyjne na relacji północ-południe (ulice Mikołowska, Korfantego od Moniuszki, Kościuszki - od ul. Poniatowskiego, Francuska, Dudy-Gracza i Sokolska) oraz wschód-zachód (ulica Warszawska - do ulicy Szkolnej) zostały wyłączone z zakresu planowanej strefy TEMPO 30. To znaczy, że na ulicach będących granicami strefy, nie zmienia się dotychczasowa prędkość maksymalna. Wprowadzenie TEMPO 30 wiązało się z zamontowaniem 70 znaków na jej obrzeżach informujących o wjeździe do strefy oraz przeprogramowaniem 13 sygnalizacji świetlnych. Dodatkową informacją są znaki poziome, piktogramy.


 
Jak będzie wyglądała przyszłość ruchu w strefie TEMPO 30?



Tego typu przedsięwzięcie wiąże się docelowo ze zmianami w zakresie:

- zmian oprogramowania lub likwidacji części świateł drogowych,
- stosowania spowalniaczy ruchu: zawężenia drogi, zmiany w sposobie parkowania, szykany, wyniesienia fragmentów ulic,
- tworzenia skrzyżowań równorzędnych, dróg jednokierunkowych i kontraruchu rowerowego.



Na części dróg w Katowicach jest już infrastruktura, która służy uspokojeniu ruchu. Dalsze zmiany pociągają za sobą wysokie koszty, dlatego też będą one wprowadzane etapami w miarę możliwości technicznych i finansowych miasta. Już pierwsze miesiące obowiązywania zaproponowanej strefy, dostarczą miastu informacji o tym gdzie i czy zajdzie konieczność zastosowania jednego lub kilku z wymienionych wyżej rozwiązań. Czas ten pozwoli również ocenić efekty wprowadzenia strefy TEMPO 30. 


 
Ze strefy wyłączone zostały fragmenty ulic, które pierwotnie miały zostać nią objęte. Dotyczy to ulic:

- Słowackiego, w rejonie wyjazdu z Galerii Katowickiej do skrzyżowania z ulicą 3 Maja oraz z ulicą Mikołowską, ze względu na istniejącą strefę ruchu rowerowego wzdłuż ul. 3 Maja oraz konieczność zapewnienia efektywnego/priorytetowego ruchu komunikacji autobusowej z dworca pod Galerią Katowicką, 
- skrzyżowania Kościuszki - Szeligiewicza - Poniatowskiego, by zapewnić priorytet dla ruchu tramwajowego w rejonie skrzyżowania,
- Warszawskiej, od ulicy Dudy Gracza do ulicy Szkolnej (strefa 30 będzie obowiązywać na ulicy Warszawskiej od ulicy Szkolnej w stronę rynku),Al. Korfantego, od ulicy Piastowskiej do Ronda (strefa 30 będzie obowiązywać na Al. Korfantego od ulicy Piastowskiej w stronę rynku),
- skrzyżowania Dworcowa - Kościuszki - św. Jana - Pocztowa - Młyńska, ze względu na istniejącą ścieżkę rowerową w biegu ulic: Pocztowa, Dworcowa, Jana, Kochanowskiego i konieczność zapewnienia efektywnego/priorytetowego ruchu tramwajowego oraz komunikacji autobusowej z dworca pod Galerią Katowicką.



 
Istniejące rozwiązania uspokajające ruch w strefie TEMPO 30:



- ul. Plebiscytowa - wyniesione przejścia, naprzemienne parkowanie;
- ul. Wojewódzka - wyniesione przejścia, naprzemienne parkowanie;
- ul. Sienkiewicza - naprzemienne parkowanie;
- ul. Dąbrowskiego - wyniesione przejścia;
- ul. Wita Stwosza - wyniesione przejścia;
- ul. Powstańców - wyniesione skrzyżowania;
- ul. Ligonia - wyniesione przejścia;
- ul. Barbary - zawężenie jezdni;
- ul. Tylna Mariacka - progi;
- ul. Młyńska - wyniesione przejścia;
- ul. Teatralna - wyniesione przejścia;
- ul. Kościuszki - naprzemienne parkowanie

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane