Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy bezpłatnego użyczenia lokalu biurowego dla powiatowego centrum pomocy rodzinie. Na jej podstawie wyraziła zgodę na oddanie w nieodpłatne użyczenie pomieszczenia biurowego z przeznaczeniem na 10 lat z pominięciem trybu przetargowego. Uchwała została podjęta na podstawie przepisów art. 12 pkt 8 lit. a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. DzU z 2024 r. poz. 107, dalej: usp) oraz 13 ust. 1, art. 25b i art. 37 ust. 4 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. DzU 2023 poz. 344, ze zm., dalej: ugn).
Zdaniem organu nadzoru do organu wykonawczego powiatu należy bieżące gospodarowanie mieniem, rozumiane jako podejmowanie czynności faktycznych i prawnych w imieniu i na jego rzecz. Natomiast organ stanowiący decyduje jedynie w zakresie spraw bezpośrednio przekazanych mu przez przepisy ustaw. Rada powiatu nie może podejmować czynności, które należą do sfery wykonawczej, gdyż naruszałoby to konstytucyjną zasadę podziału organów JST na wykonawcze i stanowiące. Art. 12 ust. 8 lit. a usp nie upoważnia rady do wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości powiatowej w użyczenie. Wyrażenie takiej zgody znajduje się poza delegacją ustawową. W konsekwencji art. 12 ust. 8 lit. a usp nie może stanowić podstawy do podjęcia przez radę powiatu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości. Ma on bowiem zastosowanie tylko do czynności prawnych w nim imiennie wskazanych. W przywołanym w podstawie prawnej uchwały art. 37 ust. 4 ugn również nie przewidziano dla rady powiatu kompetencji w zakresie udzielania zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy użyczenia. Przepis ten odnosi się bowiem wyłącznie do umów użytkowania, najmu oraz dzierżawy, stanowiących odmienne od użyczenia tytuły prawne do nieruchomości.
Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody świętokrzyskiego z 12 sierpnia 2024 r. nr PNK.I.4131.114.2024