W samorządach

Autonomia na drodze

Pojazdy autonomiczne na ulicach miast to przyszłość, ale samorządy podejmują pierwsze próby. Testy busa bez kierowcy prowadzono już w Gdańsku, teraz dołączyły Katowice. W Jaworznie też rozpoczęto przygotowania, jednak miasto na razie odłożyło te plany.

PKM Katowice nawiązał współpracę z firmą, która wyprodukowała pojazd autonomiczny – Blees BB-1. W Dolinie Trzech Stawów przeprowadzono już testy w terenie – pojazd poruszał się po 2-kilometrowej trasie, na której rozmieszczono tablice informacyjne i znaki ostrzegawcze. Być może wiosną ruszy dwutygodniowy program pilotażowy, podczas którego zostaną wyznaczone przystanki wzdłuż ulicy Trzech Stawów, gdzie będą odbywały się regularne kursy z pasażerami.
Testowany pojazd napędzany jest elektrycznie, jego zasięg to ok. 200 km, może przewieźć 15 osób, zaś maksymalna prędkość sięga 25 km/h. W autobusie znajduje się m.in. 11 kamer, 4 radary, odbiorniki i czujniki w różnych zakresach, dzięki czemu pojazd może pracować w zmiennych warunkach pogodowych i oświetleniowych. Czujniki obserwują sytuację zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. W trakcie testów na pokładzie znajdował się operator, który w razie nieprzewidzianych sytuacji mógł przejąć kontrolę nad wehikułem. Po wdrożeniu do normalnego ruchu operator będzie mógł nadzorować z centrum zdalnego sterowania flotę 10 busów.
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas ponad 630 km i przewiózł ponad 3,3 tys. pasażerów. Tu także, mimo że bus poruszał się w trybie autonomicznym, na pokładzie znajdował się operator. Pod koniec 2021 roku zapadła decyzja o organizacji kolejnego pilotażu – tym razem bez operatora na pokładzie. Autonomiczny bus jeździł na Cmentarzu Łostowickim, największej gdańskiej nekropolii. Podczas testów elektryczny minibus poruszał się z prędkością 13 km/h po trasie o długości 2,2 km, na której zlokalizowano cztery przystanki. Nie obeszło się bez problemów – choć pojazd miał poruszać się bez operatora na pokładzie, jednak na terenie pilotażu zabrakło stabilnego połączenia internetowego. Zaobserwowano spadek prędkości i jakości łączności internetowej w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz w weekendy. Wówczas operator nie był w stanie w pełni ocenić sytuacji wokół samochodu ze względu na znaczne opóźnienie i niską jakość transmisji obrazu z kamer.
Przed kilkoma laty o planach związanych z pojazdami bez kierowców mówiło się też w Jaworznie. Fragmenty miasta zostało zeskanowane, aby stworzyć mapę dla potrzeb pojazdów autonomicznych. – W perspektywie pięciu lat chcielibyśmy wdrożyć do użytku pierwszy autobus autonomiczny na regularnych trasach – mówił wówczas Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
|Wygląda jednak na to, że ten plan został odłożony ad acta. – Wydaje się że autobusy autonomiczne to jednak melodia przyszłości. Dla nas kluczowe jest utrzymanie pozycji lidera elektromobilności i wysokiego standardu usług komunikacyjnych dla mieszkańców – przekazuje nam Paweł Silbert.


Marcin Krupa, prezydent Katowic
Dziś stajemy się innowatorami z zakresu transportu zbiorowego. Rozpoczynamy testy autonomicznego pojazdu, który być może w przyszłości zagości na stałe w taborze naszego przewoźnika. Czy przyszłość należy do pojazdów autonomicznych, bez kierowcy? Tego dziś nie wiemy, ale przyglądamy się uważnie wszelkim innowacjom w dziedzinie komunikacji zbiorowej. Stąd ciągła modernizacja i unowocześnianie taboru przez PKM Katowice, np. poprzez zakup autobusów elektrycznych, hybrydowych czy tych zasilanych gazem z licznymi udogodnieniami, dzięki którym mieszkańcy mogą korzystać z komunikacji zbiorowej w komfortowych warunkach.


Fot. Dominik Paszliński / Urząd Miasta Gdańsk

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane