W samorządach

Warszawa stawia nowe wymagania przewoźnikom autobusowym

Wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, a kierowcy zatrudnieni na pełnych etatach.

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił kolejny przetarg na obsługę komunikacyjną. Przewoźnik, lub przewoźnicy, z którymi zostaną zawarte umowy, wprowadzą do ruchu 100 autobusów – 50 krótkich i 50 przegubowych. Co ważne, po raz pierwszy zostaną zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Promowane będą m.in. alternatywne źródła napędu.

 

Z końcem bieżącego roku wygasają bowiem dwa duże kontrakty na obsługę komunikacyjną. Pierwszy ze spółką Mobilis na obsługę linii 50 autobusami o długości 8 i 9 metrów. Drugi z ITS Michalczewski na obsługę linii 50 przegubowcami.

 

ZTM podkreśla, że zamawiane usługi będą na najwyższym możliwym poziomie. Operator lub operatorzy będą je świadczyć autobusami oferującymi wysoki standard podróży. Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz – to nowość – najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą.

 

Nowością jest to, że ZTM wprowadził wymóg posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której w której będą sprzątać i myć pojazdy oraz dokonywać w nich niezbędnych przeglądów i napraw. ZTM zaś będzie prowadził ciągły nadzór nad stanem taboru, czyli nad jego zdolnością do wykonywania umowy. Zarówno przed rozpoczęciem świadczenia usług, jak i w trakcie.

 

Nowością jest również postawienie wysokich wymagań kierowcom. Będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1). Będą także musieli znać dobrze układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic a także przepisy porządkowe i taryfowe. W trakcie świadczenia usług będą obowiązkowo ubrani w jednolite stroje w kolorze błękitnym i granatowym.

 

Po raz pierwszy przy ogłaszaniu tego typu przetargu ZTM będzie przywiązywał ogromną wagę do kwestii społecznych. Na przewoźnika, lub przewoźników zostanie nałożony obowiązek zatrudniania – w czasie obowiązywania umowy z ZTM – pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę na pełen etat. ZTM będzie kontrolował jak operator lub operatorzy wywiązują się z tego obowiązku. Dopuszczalne będzie zatrudnienie, w celu uzupełnienia kadry, pracowników na niepełne etaty, jednak z zachowaniem wymaganej liczby przynajmniej 120 pracowników pracujących w pełnym wymiarze godzin.

 

Po raz pierwszy też przewidziane zostały, dla operatora lub operatorów, którzy będą się należycie wywiązywać ze swoich obowiązków i będą świadczyć usługi na najwyższym możliwym poziomie, także… nagrody. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień.  Operatorzy świadczący swojej usługi bez zarzutu będą nagradzani w stawce za wozokilometr. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje np. w Sztokholmie.

 

Co ważne, po raz pierwszy zostaną również zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Nadal najważniejszym będzie cena za jeden wozokilometr. Ale nie będzie ono jedyne. Dodatkowe punkty oferenci zyskają również za alternatywne źródła napędu. W przypadku autobusów długich zaś także za ich pojemność (za długość przekraczającą 18,5 m.) oraz za liczbę drzwi. Premiowane będą autobusy z 5 drzwiami, co przyspieszy i ułatwi wymianę pasażerów.

 

Umowa zostanie zawarta na 8 lat, będzie obowiązywała do końca 2023 r.

TAGI: dobre praktyki, komunikacja miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane