W samorządach

Urząd przed mikrofonem

Różnorodne tematycznie i łatwo dostępne. Podcasty zyskują coraz więcej zwolenników, zarówno po stronie twórców, jak i odbiorców. Samorządy do tej formy promocji podchodzą jeszcze z rezerwą, ale te, które się na nią zdecydowały i konsekwentnie nagrywają kolejne audycje, mogą się pochwalić coraz większą liczbą słuchaczy.

Pierwszy odcinek podcastu „Bytom Rozmaity” pojawił się w serwisie Spotify w grudnia 2020 roku. Od tego czasu powstało 77 audycji poświęconych miejskim wydarzeniom, historii Bytomia, jego architekturze, przyrodzie czy inwestycjom. Każde nagranie to rozmowa z osobą związaną bezpośrednio z danym tematem. Wśród gości są artyści, pisarze, historycy, sportowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych czy liderzy społeczni – wszyscy związani z Bytomiem i działający na rzecz miasta. Co ciekawe, bytomskie podcasty, przygotowywane przez pracowników Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miasta, często są elementem większej akcji promocyjnej, związanej m.in. z publikacjami wydawanymi przez miasto.  przez wydział – albumy i spacerowniki czy miesięcznik „Rynek 7”. – Bytomskie podcasty świetnie uzupełniają kanały komunikacyjne Bytomia. To atrakcyjna propozycja dla tych, którzy chcą poznać Bytom, zgłębić jego historię, wsłuchać się w ciekawostki o mieście – mówi  Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Cyklu „Bytom Rozmaity” można słuchać za pośrednictwem serwisów YouTube, Spotify, PodcastApple.com oraz ListenNotes.com. Wszystkie odcinki mają już w sumie kilkadziesiąt tysięcy odtworzeń.
Z kolei sierpniowy odcinek miejskiego podcastu „Zakochaj się w Bieruniu” w dwa tygodnie od premiery został odsłuchany blisko 1700 razy. Rozmowa z biathlonistką, olimpijką i mieszkanką miasta Weroniką Nowakowską pobiła rekord słuchalności w cyklu audycji nagrywanych od stycznia 2023 roku. Odcinki mają średnio po 1100 odbiorców miesięcznie, co w 20-tysięcznym Bieruniu wydaje się być całkiem zadowalającym wynikiem. Założenie twórców jest proste – podcast ma promować osoby, które swoimi działaniami promują miasto. Ta forma kontaktu z odbiorcami ma też pokazać bardziej przyjazną twarz urzędu, opowiadać ciekawe historie i integrować mieszkańców. Redakcja podcastów jest wpisana do zadań rzecznika prasowego Urzędu Miasta Bieruń. Nagrania trafiają do serwisu Spotify.
– Podcast to nie tylko szansa na promocję miasta, ale przede wszystkim platforma, która pozwala naszym mieszkańcom dzielić się swoją pasją i zaangażowaniem. Nasz podcast staje się miejscem, gdzie te wyjątkowe historie są słyszane i doceniane – wyjaśnia Agnieszka Kijas, redaktor naczelna bieruńskiego podcastu.– To doskonały przykład na to, jak budować i umacniać relację między mieszkańcami a samym miastem. Jest to forma współpracy, która żyje własnym życiem, inspiruje i motywuje do działania – dodaje Kijas.
W obu miastach podcasty mają stałą grupę słuchaczy, dlatego nagrania będą kontynuowane, tym bardziej, że koszty są względnie niewielkie. Do kwestii realizacji audycji samorządy podchodzą w różny sposób. W Bytomiu od strony technicznej zajmuje się tym profesjonalna firma, która kompleksowo obsługuje urząd od strony medialnej – zajmuje się m.in. przygotowywaniem materiałów filmowych dotyczących miejskich wydarzeń. Z kolei w Bieruniu pracownicy sami montują nagrania wykorzystując do tego bezpłatne programy. Jedynym, jednorazowym kosztem był zakup sprzętu.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane