Mieszkaniec złożył skargę do WSA na bezczynność wójta. Odpowiedź na skargę podpisał sekretarz gminy, w której wniósł o jej oddalenie. Skarżący zarzucił, że nie można uznać przekazania skargi dokonanego przez sekretarza gminy, który nie jest osobą uprawnioną. Sekretarz gminy wystąpił bowiem bez umocowania i jego czynności były nieskuteczne.
Sąd nie zgodził się w tym zakresie ze skarżącym. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Przepis art. 33 ust. 4 nie wskazuje ani zakresu, ani rodzaju spraw gminy, które mogą być delegowane na zastępcę wójta lub sekretarza gminy, nie zastrzega też żadnych spraw do wyłącznej kompetencji wójta (w powołanym przepisie mowa jest o określonych, a nie niektórych tylko kompetencjach wójta). Powierzenie określonych kompetencji do wykonywania oznacza dekoncentrację kompetencji, wójt może jej dokonać w zakresie swojej właściwości w regulaminie organizacyjnym, zakresie czynności lub odrębnym upoważnieniem. Taka dekoncentracja ma cechy trwałości, nie traci mocy obowiązującej ze zmianą lub brakiem piastuna organu (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2021 r., III OSK 3769/21 i z 27 września 2023 r., III OSK 1993/22).
Wyrok WSA w Olsztynie z 29 maja 2024 r., sygn. akt I SAB/Ol 7/23