Prawo

Miasta chcą nowego podatku, podział rezerwy subwencji nieuzgodniony

Zespół ds. finansów Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu uzgodnił rozporządzenie w sprawie klasyfikacji dochodów, ale nie potrafił uzgodnić podziału rezerwy subwencji (z art. 36 ustawy o dochodach JST). Samorządowcy z Unii Metropolii i Związku Miast Polskich domagają się też dyskusji nad nowym podatkiem.

 

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pracuje jeszcze w starym składzie. Ostatnie posiedzenie zespołu ds. finansów KWRiST odbyło się 17 listopada. Samorządowcy uzgodnili podczas niego projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

 

Nie udało się jednak uzgodnić podziału w 2014 r. kwoty z rezerwy subwencji, o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym artykułem zwroty nienależnie otrzymanych kwot subwencji ustalonych na rok budżetowy tworzą rezerwę subwencji, przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego.

 

Według stanu na dzień 06 listopada 2014 r. rezerwa subwencji wynosi 103, 99 mln zł. Ministerstwo Finansów zaproponowało następujący podział:

 

1.      Kwotę w wysokości 28,99 mln zł przeznaczyć dla gmin, w których dochody podatkowe za rok 2013 (ustalone dla gmin z uwzględnieniem art. 32 ust. 3 ww. ustawy), powiększone o część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej ustalone na 2014 r. i pomniejszone o wpłaty ustalone na 2014 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe od 80 proc. średnich dochodów wszystkich gmin, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.

Podstawę do ustalenia wysokości dochodów podatkowych poszczególnych gmin stanowią dane zawarte w rocznych sprawozdaniach Rb-PDP za 2013 r. Kwota miałaby zostać rozdzielona proporcjonalnie do udziału kwoty stanowiącej wyrównanie do 80 proc. średnich dochodów w łącznej kwocie tego wyrównania dla gmin spełniających warunek uzyskania środków z rezerwy subwencji. Kwota dla gminy z rezerwy subwencji nie może być niższa od 10 tys. zł. (Środki otrzymałoby 292 gminy; z podziału wyłączono 31 gmin, dla których kwoty były niższe od 10 tys. zł)

 

2.       Kwotę w wysokości 25 mln zł przeznaczać dla powiatów, które w 2013 r. otrzymały z budżetu państwa dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych z zakresu domów pomocy społecznej, proporcjonalnie do wysokości udziału dotacji otrzymanych przez powiat w łącznej kwocie dotacji na ten cel otrzymanych przez wszystkie powiaty. Podstawę do ustalenia wysokości dotacji otrzymanych z budżetu państwa przez poszczególne powiaty na prowadzenie domów pomocy społecznej stanowią dane zawarte w rocznych sprawozdaniach Rb-27S za 2013 r. Kwota dla powiatu z rezerwy subwencji nie mogłaby być niższa od 10 tys. zł. (Środki otrzymałoby 305 powiatów.)

 

 

3.      Kwotę w wysokości 50 mln zł przeznaczyć dla gmin, które w 2014 r. dokonały wpłat do budżetu państwa z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin w wysokości wynikającej z art. 29 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, i w których dochody podatkowe, w przeliczeniu na jednego mieszkańca (wskaźnik G), przyjęte do wyliczenia wpłat na rok budżetowy są niższe od 2000 proc. średnich dochodów podatkowych wszystkich gmin, w przeliczeniu na mieszkańca kraju (wskaźnik Gg). Kwota zostałaby rozdzielona proporcjonalnie do udziału kwoty wpłaty dokonanej przez gminę spełniającą warunki otrzymania środków z rezerwy subwencji, w łącznej kwocie wpłat dokonanych przez gminy spełniające ww. warunki. Kwota dla gminy z rezerwy subwencji nie może być niższa od 10 tys. zł. (Środki otrzymałoby 90 gmin; z podziału wyłączono 14 gmin, dla których kwoty były niższe od 10 tys. zł oraz Kleszczów - wskaźnik G powyżej 2000% wskaźnika Gg, a także Rewal, który nie dokonał wpłat w należnej wysokości.)

 

Ten podział nie znalazł uznania w oczach członków zespołu, ale być może zostanie zaakceptowany podczas posiedzenia plenarnego KWRiST.

 

Ostatnią kwestią był wniosek w imieniu UMP i ZMP (poparty przez Unię Miasteczek Polskich), by na posiedzeniu Zespołu w styczniu 2015 r. przeprowadzić dyskusję (z udziałem eksperta, p. Stefana Kawalca) na temat podatku lokalizacyjnego. Byłby to podatek tej części podatku od nieruchomości, która dotyczy gruntów. Dyskusja miałaby dotyczyć także likwidacji wieczystego użytkowania, w wyniku której następuje spadek dochodów własnych gmin z tego tytułu. Poznań i Szczecin zaskarżyły już tę sprawę do Trybunału Konstytucyjnego.

Wiceminister Hanna Majszczyk obiecała uzgodnić kwestię przeprowadzenia tej dyskusji w wiceministrem finansów, nadzorującym kwestie podatkowe.

TAGI: finanse samorządowe, kwrist,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane