W samorządach

Marszałek Mazowsza powołał pełnomocnika do spraw rowerzystów

Zadaniem pełnomocnika będzie m.in. zrobienie spisu istniejących szlaków rowerowych, a także wypracowanie koncepcji połączenia ich w spójną sieć, uwzględniającą miejsca wypoczynku czy obiekty turystyczne.

O tym, że rower to idealna alternatywa dla samochodu i komunikacji miejskiej mówi się coraz częściej. W gminach i miastach podejmowane są konkretne decyzje, które ułatwiają korzystanie z tego środka transportu. W efekcie coraz częściej przesiadamy się na rowery. Dlatego tematem ostatniego posiedzenia Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zorganizowanego w urzędzie marszałkowskim, był rozwój komunikacji rowerowej na terenie województwa. Powołany został również pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej – oficer rowerowy. Został nim sekretarz MRBRD Krzysztof Knyż.

 

Dzięki unijnym środkom z kończącej się już perspektywy unijnej RPO WM 2007–2013 powstało na Mazowszu ponad 100 km ścieżek rowerowych. W kolejnej perspektywie na lata 2014–2020 trasy dla rowerzystów to jedna z kwestii priorytetowych. Tylko w ramach ZIT-u przewidziany jest nabór wniosków na stworzenie dróg rowerowych na terenie tzw. warszawskiego obszaru funkcjonalnego. Na dofinansowanie ścieżek, które będą mogły stanowić np. alternatywny dojazd do pracy, przeznaczonych jest 43,8 mln euro.

 

Taki rozwój szlaków rowerowych to wyzwanie dla samorządów. Powołany przez marszałka oficer rowerowy to odpowiedź na pilną potrzebę działań, które ograniczyłyby zagrożenia drogowe dla tej grupy niechronionych uczestników ruchu. Pełnomocnicy marszałków w zakresie komunikacji rowerowej zostali powołani już m.in. w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim. Powstanie również projekt bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – B&N (B jak bezpieczny i N jak niechroniony). Skierowany jest on do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, a także do seniorów. Zakłada cykl spotkań, współpracę z placówkami szkolnymi czy organizację konkursów dotyczących m.in. poruszania się pieszych i rowerzystów na drogach wszystkich kategorii.

 

Kolejne zadania rady i pełnomocnika to m.in. kompleksowy spis istniejących szlaków rowerowych, a także wypracowanie koncepcji połączenia istniejących odcinków szlaków, które prowadziłyby np. do miejsc wypoczynku czy obiektów turystycznych. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego jako priorytetowe działanie wskazał natomiast potrzebę ujednolicenia sposobu oznakowania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.

TAGI: dobre praktyki, marszałek, transport, sejmik,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane