W samorządach

Kujawsko-Pomorskie w kinie i telewizji

Samorządowcy z regionu podsumowali swoje starania o to, aby ich miejscowości jak najwięcej pojawiały się w produkcjach filmowych.

Serial TVN „Lekarze” kręcony był w Toruniu

 

Samorządy z woj. kujawsko-pomorskiego, firmy i organizacje pozarządowe promują się w filmach fabularnych, dokumentalnych, serialach i programach telewizyjnych – to efekt uruchomionego po raz pierwszy w historii regionalnego marszałkowskiego funduszu filmowego, wykorzystującego lokowanie jako narzędzie kreatywnej promocji marek.

 

Łączna wartość wyasygnowanego dofinansowania to 3 mln zł. Wszystkie wsparte w ten sposób produkcje już powstały.

 

Najbardziej oczekiwaną z nich jest z całą pewnością realizowany w plenerach Ciechocinka, Nieszawy i Torunia najnowszy film Janusza Majewskiego „Ekscentrycy”. W obsadzie Maciej Stuhr, Wojciech Pszoniak, Wiktor Zborowski, Adam Ferency i Anna Dymna. „Ekscentrycy” są filmem o miłości, Polsce lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku i swingującym jazzie niosącym powiew wolności, pieniędzy i Zachodu. Autorem zdjęć jest Adam Bajerski, za oprawę muzyczną odpowiada znany wszystkim fanom jazzu Wojciech Karolak. Kujawsko-pomorskie plenery kręcono w drugiej połowie kwietnia, ekipa filmowców zawojowała przede wszystkim Ciechocinek, w którym kręcono ujęcia eksploatujące najpiękniejsze miejsca naszego najbardziej znanego naszego uzdrowiska. Premiera jeszcze tej jesieni.

 

– Cieszę się, że zainteresowanie było duże, a cały program należy uznać za udany. Film i telewizja są jedną z najbardziej nośnych form promocji. Odbiorcy w całym kraju, a także za granicą dowiedzą się lub już się dowiedzieli o naszym regionie, jego najpiękniejszych miejscach, potencjale naszych firm – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

 

Urząd marszałkowski wsparcie przekazał na 36 projektów, z których dziesięć to przedsięwzięcia promocyjne lokalnych samorządów, w ramach 23 promują się przedsiębiorstwa, jedno przygotowała na własne potrzeby działająca we Włocławku organizacja pozarządowa, dwa dotyczą promocji regionu i są inicjatywą samorządu województwa („Ekscentrycy” i popularny serial turystyczno-krajoznawczy „Nie ma jak Polska”).

 

Z dofinasowaniem funduszu powstało osiem filmów, w tym dwa pełnometrażowe obrazy fabularne (oprócz „Ekscentryków” także „11 minut” w reż. Jerzego Skolimowskiego) i interesujące dokumenty (m. in. „Ziggy Dust” Ryszarda Kruka); zrealizowano dwa sezony popularnego serialu „Lekarze” (rzecz dzieje się w Toruniu, w obsadzie sporo gwiazd) i dwa odcinki kultowego „M jak miłość”. Region ma też na koncie 11 programów telewizyjnych (w tym odcinki „Nie ma jak Polska” z woj. kujawsko-pomorskim w roli głównej).  

 

Wśród beneficjentów funduszu są m. in. samorządy Bydgoszczy i Torunia, Uzdrowisko Ciechocinek (film promocyjny dla kilku kanałów publicznej TVP), firma Dudek Paragliders (promocja m. in. w Discovery Channel), powiat żniński (lokowanie w serialu „M jak miłość” i bloku śniadaniowym TVP 2), gmina Aleksandrów Kujawski, producent akcesoriów meblowych Rejs z Rypina (lokujący produkty w cyklicznych produkcjach TVP „Dekoratornia” i „Dekorady”) oraz Fundacja Samotna Mama z Włocławka, promująca się w telewizyjnym cyklu muzyczno-podróżniczo-edukacyjnym „Pianobus Tomka Stroynowskiego”.

 

Wsparcie wyniosło 70-95 procent kosztów promocji za pomocą lokowania marki. Emisja wszystkich filmów i programów powinna się odbyć najpóźniej w czerwcu 2016.

 

Dyrektor marszałkowskiego Departamentu Rozwoju Gospodarczego i Certyfikacji Michał Korolko, zarazem pomysłodawca tak funkcjonującego narzędzia wsparcia, oraz prezes fundacji Tumult Marek Żydowicz, podsumowali na konferencji prasowej efekty działania programu. – Byłem sceptyczny, obawiałem się drenażu tych pieniędzy poza województwo i tego, że młodzi twórcy nie będą mieli do nich dostępu. Jednak znaczna część tych pieniędzy w regionie została. Każde zadanie pionierskie jest zadaniem trudnym, a w tym przypadku trzeba było pogodzić racje i interesy wielu stron. Wydaje się, że ten eksperyment wypalił. W naszym regionie istnieje potencjał produkcji filmowej – stwierdził Marek Żydowicz.

TAGI: dobre praktyki, marszałek, promocja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane