W samorządach

Kraków liderem w ekologicznym transporcie publicznym

Od 9 sierpnia, krakowianie mają do dyspozycji 20 kolejnych autobusów miejskich zasilanych na prąd. Dostawa zamyka realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe

– Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. - Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy - przypominał prezydent Krakowa.

 

– Zakup tych autobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwa małopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań i zadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, że ta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza – powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

 

Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.

 

Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.

Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych, bezemisyjne Solarisy będą kursować już na czterech krakowskich liniach. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, a w zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. Natomiast w przyszłym roku  oddanych do użytku zostanie 5 nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf.

 

– Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym tez dzisiaj przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego - dodał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

 

Przypomnijmy, że zakup jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z tego nowego programu ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu wynosi bowiem ponad 167,4 mln zł.

 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane