Dla radnych

Fundusz sołecki po podziale sołectwa

fot. Pixabay

Ustawa o funduszu sołeckim dopuszcza możliwość zmiany przedsięwzięć lub ich zakresu, przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego, lecz nie uwzględnia sytuacji, w której po uchwaleniu budżetu dokonano podziału sołectw.

Burmistrz zwrócił się do RIO z o wyjaśnienie, jak powinny być realizowane przedsięwzięcia ze środków funduszu sołeckiego po podziale sołectwa. W styczniu 2024 r. podjęto uchwały, w wyniku których podzielono sołectwo na dwa. Po stronie organu wykonawczego powstała wątpliwość, czy wskazane przez mieszkańców we wrześniu 2023 r. przedsięwzięcia realizowane ze środków funduszu sołeckiego na terenie (wtedy jednego) sołectwa mogą zostać zmienione, czy też powinny być realizowane bez możliwości dokonywania zmian mimo jego podziału.

Zgodnie z art. 7 ustawy, w trakcie roku budżetowego sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego. Wniosek taki może zostać złożony nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego i nie może prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej.

Izba wskazała, że w świetle ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (t.j. DzU z 2014 r. poz. 301) realizacji w ramach środków funduszu sołeckiego podlegają przedsięwzięcia wskazane przez sołectwo we wrześniu 2023 r. i uwzględnione w budżecie na 2024 r. Wprawdzie przepisy ustawy o funduszu sołeckim (art. 7) i znajdujące odpowiednie zastosowanie przepisy art. 5 ust. 2, 3 i 5–11 dopuszczają możliwość zmiany przedsięwzięć lub ich zakresu, przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego, lecz nie uwzględniają sytuacji, w której po uchwaleniu budżetu dokonano podziału sołectw. Należy mieć na uwadze, że sołectwa, które składały wnioski wskazujące określone przedsięwzięcia, nie funkcjonują już w kształcie/w granicach, w jakich funkcjonowały w chwili skłania wniosków, a nowe sołectwa, powstałe w wyniku podziału dotychczasowych, w chwili składania wniosków jeszcze nie istniały. Z tego względu ewentualne zastosowanie procedury dotyczącej zmiany przedsięwzięć realizowanych w ramach funduszu sołeckiego, zarówno w przypadku sołectw, z których w wyniku podziału wydzielono nowe sołectwa, jak i w przypadku sołectw nowo utworzonych, będzie mogło mieć miejsce dopiero w kolejnym roku budżetowym.

 

Wyjaśnienie RIO w Krakowie nr WIAS.710.5.2024

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane