Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu świadczenia oraz wysokości cen za te usługi w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Jako podstawę prawną podjęcia uchwały wskazała art. 6r ust. 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2022 r. poz. 2519, dalej: ustawa) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2022 r. poz. 559, poz. 1005, poz. 1079 oraz poz. 1561). W uchwale określono wysokość opłat za poszczególne usługi dodatkowe świadczone przez gminę oraz wskazano, że opłaty za usługi dodatkowe należy uiszczać w dzień przekazania odpadów w PSZOK, bezgotówkowo, u operatora.
Jak zauważył organ nadzoru, zgodnie z przywołanym art. 6r ust. 4 ustawy, rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi. Rada nie ma jednak upoważnienia do określenia w uchwale podejmowanej na podstawie art. 6r ust.4 ustawy formy płatności za te usługi. W szczególności należy przyjąć, że określenie formy płatności nie mieści się w pojęciu sposobu świadczenia usług, czyli szeregu czynności, które gmina powinna podjąć, aby usługę zrealizować. Dlatego organ nadzoru orzekł o nieważności uchwały w zakresie słów „bezgotówkowo”.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody pomorskiego z 5 stycznia 2022 r.nr PN-II.4131.105.2022.AR