W samorządach

Bezpłatna komunikacja w kolejnych miastach

Kolejne miasta chcą wprowadzać darmową komunikację miejską. Może to pomysł na zmniejszenie korków na ulicach, a może element kampanii wyborczej.

Od 1 czerwca komunikacja miejska w Kołobrzegu będzie darmowa dla posiadaczy Kołobrzeskiej Karty Mieszkańca. KKM stanie się tym samym bezpłatnym biletem na przejazd. Ratusz wyjaśnia, że to kolejny krok mający na celu zmniejszenie ruchu samochodów. Szacuje przy tym, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla wszystkich mieszkańców to dodatkowy koszt około 1 mln zł. Dodajmy, że w 2022 roku dopłata do spółki Komunikacja Miejska wyniosła 10,6 mln zł, a w roku 2023 – 11,7 mln zł.
Od 1 lipca darmowa będzie też Pszczyńska Komunikacja Gminna, obsługująca pięć tras. Łączy sołectwa z centrum miasta, umożliwia też komunikację pomiędzy osiedlami. Pszczyńską komunikację uruchomiono w 2018 roku. W 2023 roku pasażerowie kupili ponad 155 tys. biletów jednorazowych i 2292 biletów miesięcznych.
Nad wprowadzeniem darmowych przejazdów dla wszystkich mieszkańców debatują też władze Sandomierza. Radni Zielonej Góry przegłosowali zaś takie bilety dla studentów.
Od lutego bezpłatna jest komunikacja lokalna w Pawłowicach, działająca od 2013 roku. Mogą z niej korzystać wszyscy pasażerowie bez względu na miejsce zamieszkania. Oferta dotyczy Pawłowic i gmin ościennych: Strumienia oraz Pszczyny. Opłaty nadal obowiązują jednak na liniach MZK funkcjonujących w samych Pawłowicach.


Anna Mieczkowska, prezydent Kołobrzegu
Decyzja o bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców jest głęboko przemyślana. Zintegrowanie bezpłatnego biletu z KKM dla wszystkich mieszkańców jest najwygodniejszym i najlepszym rozwiązaniem, które mam nadzieję zachęci do korzystania z autobusów.

Dariusz Skrobol, burmistrz Pszczyny
Po wielu analizach podjęliśmy decyzję, aby nie pobierać opłat za przejazdy autobusami należącymi do Pszczyńskiej Komunikacji Gminnej. Zależy nam, aby jak najwięcej mieszkańców rezygnowało z własnych samochodów decydując się na transport publiczny.

Marcin Marzec, burmistrz Sandomierza
Sprzedaż biletów pokrywa tylko nieznaczną część kosztów utrzymania miejskich autobusów, stąd pomysł ich [biletów] całkowitej likwidacji. To miałoby też zwiększyć liczbę pasażerów. Będziemy obserwować, jakie jest zainteresowanie mieszkańców, ale myślę że nie uciekniemy przed taką debatą społeczną.

Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry
Chcemy zachęcić do studiowania w Zielonej Górze. Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce – i jedynym – wprowadzającym bezpłatne bilety dla studentów. Wiemy, że chociaż to osoby dorosłe, to nie są zwykle zbyt bogate. W 2018 roku wprowadziliśmy bezpłatne przejazdy dla młodzieży uczącej się – dotyczyło to szkół średnich. Wtedy jeszcze nie było nas stać, aby ofertę rozszerzyć, ale mam nadzieję, że prędzej czy później komunikacja w Zielonej Górze będzie – generalnie – darmowa.


Na zdjęciu zielonogórski autobus
Fot. Wikimedia

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane