Dla radnych

„Bezcenna” usługa komunalna

fot. Pixabay

Uchwała w sprawie określenia dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych nie może odsyłać adresatów do cennika wykonawcy. Organy gminy mają obowiązek jednoznacznego określenia wysokości należności.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie określenia dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu świadczenia usług oraz wysokości cen. Użyto w niej stwierdzenia, że usługi świadczone są w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie art. 6r ust. 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2024 r. poz. 399; dalej: ucpg) gmina może podjąć uchwałę na zasadzie dobrowolności (fakultatywnie). Uchwała ta może dotyczyć usług dodatkowych, czyli wykonywanych ponad te, które są świadczone w ramach obligatoryjnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jest ona aktem prawa miejscowego, który powinien określać: rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen. Uchwała nie może ustanawiać nowej opłaty za dodatkowe usługi, lecz powinna określać ich cenę. Odpłatność za te usługi nie ma charakteru daniny publicznoprawnej, dla której wystawia się tytuł wykonawczy w postępowaniu egzekucyjnym. Dochodzenie należności z tytułu dodatkowych usług świadczonych przez gminę następuje w drodze postępowania cywilnego, zatem odpłatność za te zadania ma charakter cywilnoprawny.

Jak zauważył organ nadzoru, na podstawie art. 6r ust. 4 ucpg rada gminy nie może określić rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę bez poinformowania o ich cenach. Dlatego jej fragment należy uchylić jako stwierdzenie nieznajdujące podstawy prawnej. Ponadto odesłanie adresatów w akcie prawa miejscowego do cennika wykonawcy (co miało miejsce w uchwale) nie stanowi wypełnienia dyspozycji określonej w ustawie, która obliguje do określenia w uchwale wysokości cen za te usługi.

Mając na uwadze wszystkie opisane naruszenia organ nadzoru postanowił stwierdzić nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego z 26 lipca 2024 r. nr 49/2024

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane