W samorządach

Pomorskie: nowoczesne pociągi na torach SKM

Każdy mieści ponad 500 pasażerów, może też zabrać na pokład 16 rowerów. Pierwsze 2 z 31 nowoczesnych pojazdów zakupionych przez samorząd województwa pomorskiego rozpoczęły 7 grudnia regularne kursy na linii SKM.

W czwartek 7 grudnia ze stacji Gdańsk Śródmieście w trasę wyruszyły dwa pierwsze nowe pojazdy. Impulsy 31WE mają ok. 75 m długości, osiągają prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, mają klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda 230 V i złącza USB przy każdym fotelu, które są  też wyposażone w składane stoliki. Każdy pojazd ma także 16 miejsc dla rowerów, a w związku z tym, że pociągi  PKP SKM będą składały się z dwóch  takich pojazdów, w każdym pociągu rowerzyści będą mieli do dyspozycji w sumie aż 32 miejsca rowerowe.  

W każdym pojeździe są też 2 toalety, w tym jedna przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. W pojazdach są także defibrylatory.  Nowością w pojazdach na połączeniach aglomeracyjnych będą  strefy ciszy. Rozwiązanie to znane w Polsce z pociągów pendolino zostało dobrze przyjęte przez pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy przyjmie się także  w pojazdach obsługujących połączenia aglomeracyjne.

Zakup 8 nowych Impulsów to efekt porozumienia samorządu województwa ze spółką PKP SKM w Trójmieście, podpisanego w marcu 2023 r., dotyczącego wspólnego wykorzystania pozyskanego w 2018 r. przez PKP SKM unijnego dofinansowania, które zostało wykorzystane na realizację projektu „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru”. Beneficjentem tego projektu jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków – samorząd województwa pomorskiego. 8 pojazdów, które w grudniu br. zaczynają obsługę linii PKP SKM, jest własnością samorządu województwa, a pozostałe 2 (od pewnego czasu eksploatowane już przez PKP SKM) oraz urządzenia do utrzymania taboru należą do PKP SKM. Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Jego wartość to ponad 240 mln zł, z czego 64 proc. (ok. 154 mln) to dofinansowanie z funduszy UE.

oprac. na podst. inf. UMWP i UM Gdańsk, fot. Jacek Sowa/UMWP

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane